کیفیت خدمات تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی - پایش
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 6، شماره 2 - ( بهار 1386 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Simbar M., Ahmadi M., Ahmadi G., Alavi Majd 1-1.R.. Quality assessment in family planning services in urban health centers affiliated to Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Payesh 2007; 6 (2)
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-713-fa.html
معصومه سیمبر ، احمدی ، گلنوش احمدی ، حمید علوی مجد . کیفیت خدمات تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایش. 1386; 6 (2)

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-713-fa.html


چکیده:   (6124 مشاهده)
امروزه کیفیت خدمات تنظیم خانواده یک موضوع با اولویت جهانی محسوب می‌شود. این مطالعه در صدد بررسی کیفیت خدمات تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی شهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. این مطالعه توصیفی، برای مطالعه ساختار، فرایندها و پیامدهای مراقبت‌های تنظیم خانواده به انجام رسید. پانزده مرکز بهداشتی ـ درمانی شهری وابسته به دانشگاه به طور تصادفی انتخاب شده و کیفیت مراقبت‌های ارائه شده توسط 65 ارائه دهنده مراقبت در این مراکز مورد مشاهده و ارزیابی قرار گرفت. 75 متقاضی نیز جهت سنجش آگاهی در مورد روش تنظیم خانواده، مورد مصاحبه قرار گرفتند و فرم مربوط به رضایت سنجی را تکمیل نمودند. ابزار جمع‌آوری این اطلاعات شامل دو چک لیست مشاهده و دو پرسشنامه بود. اطلاعات توسط SPSS 11.5. مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. 75متقاضی خدمات با متوسط سن 4± 7/24(SD±Mean) و 65 ارائه دهنده مراقبت‌ها در این مطالعه شرکت کردند. ساختار ارائه خدمات در این مراکز 93/7± 60 /80 درصد، خدمات عمومی تنظیم خانواده 8/13±3/77 درصد و خدمات اختصاصی
4/17 ±5/57 درصد با استاندارد تطابق نشان دادند. میانگین میزان رضایت مراجعه کنندگان از خدمات نیز 05/9±3/83 درصد بود. با وجود این، میانگین میزان آگاهی مراجعه کنندگان از روش مورد استفاده 18±1/59 درصد بود. بین میزان رضایت یا آگاهی مراجعه کنندگان با مشخصات دموگرافیک هم ارتباط معناداری وجود نداشت.
این مطالعه نشان داد که علی‌رغم امکانات کافی، داشتن پرسنل تحصیلکرده و رضایت زیاد متقاضیان از این خدمات، مشاوره و آموزش‌های لازم با کیفیت مناسب ارائه نمی‌شود و آگاهی افراد در مورد این روش‌ها متوسط و ناکافی است. بنابر این نیاز به برنامه‌های مداخله‌ای جهت ارتقای خدمات آموزشی و مشاوره‌ای وجود دارد که در پژوهش‌های بعدی باید مد نظر قرار گیرد.
متن کامل [PDF 288 kb]   (3538 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1386/1/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق