دانش بهداشتی در خصوص ایدز در دختران دانش‌آموز دبیرستانی: یک مطالعه مقطعی - پایش
شنبه 1 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 7، شماره 2 - ( بهار 1387 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mozaffarzadeh Sh., Vahdaninia M.. AIDS literacy among female high school students: a cross-sectional study from Iran. Payesh 2008; 7 (2)
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-669-fa.html
شهلا مظفرزاده ، مریم‌سادات وحدانی‌نیا . دانش بهداشتی در خصوص ایدز در دختران دانش‌آموز دبیرستانی: یک مطالعه مقطعی. پایش. 1387; 7 (2)

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-669-fa.html


چکیده:   (5456 مشاهده)
دانش‌آموزان دبيرستان‌هاي دخترانه از آسيب‌پذيرترين گروه‌هاي جمعيتي هستند كه به واسطه سن و رفتارهاي پرخطر بهداشتي در معرض خطر ابتلا به ايدز قرار دارند. اين مطالعه به بررسي وضعيت اقتصادي ـ اجتماعي و سطح دانش بهداشتي در خصوص ايدز در دبيرستان‌هاي دخترانه شهر تهران پرداخته است.
مطالعه‌اي مقطعي به منظور بررسي تفاوت سطح دانش و نگرش دانش‌آموزان دختر در خصوص ايدز در دو دبيرستان دولتي (الف) و نمونه دولتي (ب) (با بسترهاي متفاوت اقتصادي - اجتماعي) واقع در يكي از مناطق شهر تهران انجام شد. پس از هماهنگي با مسؤولان دبيرستان و جلب رضايت دانش‌آموزان، پرسشنامه‌اي كوتاه توسط دانش‌آموزان تكميل گرديد.
در مجموع، 581 دانش‌آموز در مطالعه شركت نموده (دبيرستان الف=210 نفر، دبيرستان ب=371 نفر) و ميانگين سني آنها 91/0 ± 3/15 سال (دامنه 17-14) بود. نتايج نشان داد دانش‌آموزان از دانش نسبتاً خوبي در مورد ايدز برخوردار بوده و دامنه پاسخ‌هاي صحيح از
4/96-4/33 درصد به دست آمد. بيشتر دانش‌آموزان در خصوص عبارت «ايدز يك موضوع بهداشتي و عمومي است و به همين دليل بايستي عموم مردم جامعه نسبت به آن آگاهي داشته باشند»، موافقت داشتند (9/95 درصد). منابع عمده اطلاعات دانش‌آموزان در خصوص ايدز، راديو، تلويزيون، و مطبوعات (2/52 درصد) اظهار شد و بيشترين نيازهاي اطلاعاتي نمونه مورد مطالعه در مورد روش‌هاي پيشگيري از ايدز (37 درصد) اطلاعات عمومي در مورد ايدز
(22 درصد) و سپس راه‌هاي انتقال ايدز (17 درصد) عنوان گرديد. به طور كلي، دانش‌آموزان دبيرستان نمونه دولتي درك بهتري در خصوص موضوع مورد مطالعه داشته و تفاوت آماري معناداري در سطح دانش در مورد ايدز در دو دبيرستان به دست آمد (05/0>P).
در مجموع يافته‌هاي مطالعه حاضر دال بر آن است كه دانش‌آموزان دبيرستان‌هاي دخترانه از دانشي نسبتاً خوب در مورد ايدز و نيز نگرش مثبتي نسبت به بيماران مبتلا به ايدز برخوردار بودند. از آنجا كه دانش‌آموزان دختر در مقاطع دبيرستان از گروه‌هاي آسيب‌پذير محسوب مي‌شوند، اجراي برنامه‌هاي آموزشي و مداخله‌اي به منظور افزايش درك خطر در خصوص ايدز توصيه مي‌شود.
متن کامل [PDF 223 kb]   (3025 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1387/1/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق