میزان فراوانی پدیکولوز سر در دانش آموزان شرکت کننده در اردوهای تابستانی - پایش
دوره 7، شماره 3 - ( تابستان 1387 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (5390 مشاهده)
هدف از اين بررسي ارزيابي فراواني ابتلا به پديكولوز سر ميان دانش آموزان مقطع راهنمايي شركت كننده در اردوهاي تابستاني است.
اين بررسي، يك مطالعه مقطعي (Cross-Sectional) از وضعيت ابتلا به پديكولوز سر در 13206 دانش آموز مقطع راهنمايي استان‌هاي مختلف كشور است كه در تابستان سال 1384 انجام شد. معاينه در روز اول اردوها و بلافاصله بعد از ورود دانش‌آموزان به اردو صورت گرفت. اطلاعات جمعيتي شامل جنس، سن، استان محل زندگي و ميزان سواد پدر و مادر از دانش‌آموزان پرسيده شد. معاينه توسط پزشك صورت گرفت و موهاي سر دانش آموزان به فاصله 1 تا 2 سانتي متر توسط دست از هم جدا مي‌شد. چنانچه رشك يا پديكولوز زنده مشاهده مي‌شد، وي توسط پزشك به عنوان فرد آلوده تلقي مي‌گرديد. اطلاعات به دست آمده به نرم‌افزار آماري SPSS وارد شده و آمار توصيفي با استفاده از جداول توزيع فراواني ارائه گرديد. از 13206 دانش آموز، 758 نفر
(7/5 درصد) مبتلا به پديكولوز بودند. از اين تعداد 3 نفر (1/0 درصد) پسر و 755 نفر (9/9 درصد) دختر بودند. با استفاده از آزمون آماري مجذور كاي به بررسي تفاوت فراواني رخداد ابتلا به پديكولوز سر در دو جنس پرداخته شد و نتايج نشان داد كه تفاوت معني‌دار آماري وجود دارد (000/0=P). بيشترين درصد فراواني ابتلا به پديكولوز به ترتيب در دانش‌آموزان استان سيستان و بلوچستان (1/11 درصد)، هرمزگان (6/10 درصد) و اردبيل (1/7 درصد) گزارش شد. با استفاده از همين آزمون به بررسي تفاوت ابتلا به پديكولوز بين دانش آموزان داراي پدران بي‌سواد و با‌سواد پرداخته شد و تفاوت معني‌دار آماري به دست نيامد (7%=P). همچنين با استفاده از همين آزمون به بررسي تفاوت ابتلا به پديكولوز با سطح سواد مادران پرداخته شد و تفاوت معني‌دار آماري به دست آمد (39%‍=P). ابتلا به پديكولوز به خصوص در سنين نوجواني و در دختران شايع‌تر از پسران است. ابتلا به اين انگل پوستي انتشار وسيعي دارد و در تمام استان‌هاي كشور مشاهده مي‌شود. ابتلا به پديكولوز دانش‌آموزان با جنسيت و بي‌سوادي مادر ارتباط معني‌داري دارد(000/0=P و 039/0=P).
متن کامل [PDF 181 kb]   (2166 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1387/4/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.