کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی در زمینه برنامه‌ریزی برای پیشگیری از ایدز در دانشجویان - پایش
دوره 8، شماره 4 - ( پاییز 1388 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 359-349 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (8608 مشاهده)
تحقيق حاضر، در جهت برنامه‌ريزي آموزشي پيشگيري از ايدز، با استفاده از الگوي اعتقاد بهداشتي، به صورت توصيفي ـ مقطعي در سال تحصيلي 84-83 بر روي 664 دانشجوي جديد‌الورود دانشگاه تهران انجام گرفت. ابزار مورد مطالعه، پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که شامل اطلاعات جمعيتي، سؤالات آگاهي، سازه‌هاي الگوي اعتقاد بهداشتي (حساسيت درک شده، شدت درک شده، منافع و موانع درک شده( و نگرش به طرد بيماران و سؤالات رفتارهاي پرخطر و قصد انجام آزمايش HIV بود. شيوه نمونه گيري به صورت طبقه‌اي و منظم (سيستماتيک) بود. داده‌ها با استفاده از نرم افزار Access 2002،SPSS 14 ، آزمون‌هاي كاي مربع (Chi-square)، ضريب همبستگي پيرسون و آزمون آنوا (Anova) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. مطابق نتايج اين مطالعه، ميانگين سني دانشجويان 8/1 ± 74/18 و 5/57 درصد از آنها دختر بودند. بر اساس رفتارهاي خود گزارش دهي، 1/4 درصد از آنها سابقه مصرف سيگار داشتند و 9/2 درصد مواد مخدر يا مشروبات الکلي مصرف كرده بودند، 5/1 درصد سابقه ابتلا به بيماري‌هاي آميزشي و 1/58 درصد مايل به انجام آزمايش HIV بودند. مهم‌ترين منبع کسب آگاهي دانشجويان درباره ايدز، تلويزيون، روزنامه‌ها و مجلات بودند و 46/26 درصد نيز سطح آگاهي خود را در مورد بيماري ايدز ناكافي اعلام كرده بودند. 1/71 درصد از دانشجويان مورد بررسي نيز شانس خود را براي ابتلا به ايدز، كم گزارش نموده بودند. اکثر داتشجويان از سطح آگاهي بالايي برخوردار بودند. بين ميزان آگاهي و شدت و حساسيت درک شده ايدز و منافع درک شده نسبت به انجام آزمايش HIV ارتباط آماري معني‌داري وجود داشت. بين حساسيت و شدت درک شده نيز رابطه آماري معني‌داري به چشم مي‌خورد. در اين مطالعه، سازه منافع درک شده آزمايش HIV الگوي اعتقاد بهداشتي تنها پيش بيني کننده قصد انجام آزمايش HIV بود. عدم دسترسي به مراکز بهداشتي ـ درماني انجام دهنده آزمايش و ترس از نتيجه آن به عنوان بيشترين مانع انجام آزمايش از طرف دانشجويان ذکر گرديد. دانشجويان به ايدز حساس بودند و آن را بيماري وخيمي مي‌دانستند، اما بايد در مورد چگونگي اعلام نتيجه آزمايش و ميزان خدمات و نشاني‌‌هاي مراکز مشاوره، اطلاع‌رساني بيشتري صورت گيرد. اين پژوهش، انجام مطالعه مداخله‌اي را با استفاده از نظريه‌‌ها و الگو‌هاي تغيير رفتار در سطح فردي و سازماني پيشنهاد مي‌کند.
متن کامل [PDF 263 kb]   (2875 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1388/7/23

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.