تأثیر مداخله آموزشی نظریه محور در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان - پایش
دوره 10، شماره 1 - ( زمستان 1389 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 99-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (6114 مشاهده)
این مطالعه با هدف بررسی میزان تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه توسعه یافته عمل منطقی برای پیشگیری از قصد سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان در زمستان سال 1387در شهر تهران انجام شد. دو گروه 55 نفری (آزمون و شاهد) از دانش‌آموزان 15 تا 19 ساله به طور تصادفی از دو دبیرستان انتخاب شده و نتایج در دو مرحله پیش و پس از انجام مداخله آموزشی در گروه آزمون مورد بررسی قرار گرفت. در این مداخله که مبتنی بر نظریه توسعه یافته عمل منطقی انجام شد، نتایج این تحقیق نشان داد که مداخله آموزشی باعث ارتقای متغیرهای مورد نظر شامل نگرش نسبت به رفتار، خودکارآمدی و نهایتاً افزایش قصد پرهیز از سوء مصرف مواد مخدر در گروه آزمون می‌شود اگرچه در میزان هنجارهای انتزاعی تأثیر معنا داری ندارد. این مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی در افزایش میزان قصد پرهیز از مصرف مواد مخدر تاثیر گذار است. همچنین یافته ها نشان داد که این مداخله در کاهش گزارش مصرف مواد مخدر و پیش زمینه‌های آن یعنی سیگار و قلیان نیز مؤثر واقع خواهد شد.
متن کامل [PDF 166 kb]   (2890 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1389/10/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.