میزان رضایت مردم از خدمات بهداشتی ـ درمانی و عوامل مؤثر بر آن: مطالعه سلامت از دیدگاه مردم ایران - پایش
دوره 10، شماره 3 - ( تابستان 1390 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 330-323 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (8147 مشاهده)
رضایت از خدمات، شاخص مناسبی برای سنجش کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن، از نظر گیرندگان خدمت است که تطبیق کالا یا خدمت را با نیازها و انتظارات مشتریان امکان پذیر می‌سازد. رضایت سنجی در مدیریت سلامت علاوه بر تأمین اطلاعات مورد نیاز برای ارتقای سطح خدمات بهداشتی ـ درمانی به دلیل اثر عوامل روانی و ذهنی بر سلامت موجب ارتقای سطح سلامت افراد به طور غیرمستقیم نیز می‌شود. در این مطالعه میزان رضایت کلی افراد کشور از خدمات بهداشتی درمانی ـ بدون در نظر گرفتن خدمت و یا مرکز و یا دوره زمانی خاص ـ بررسی شده است. اثر ویژگی‌های افراد مورد مطالعه و اطلاعات عمومی آنان در زمینه بهداشت و سلامت و همچنین وضعیت ابتلا به بیماری مزمن، ‌بر روی میزان رضایت آنان از خدمات نیز در این مطالعه سنجش شده است.
این مطالعه از نوع مقطعی بوده که در آن داده‌ها از 27883 نفر از افراد 18 تا 65 سال در سطح کشور جمع آوری شدند.
نتایج نشان دادند 20.7 درصد از افراد مورد مطالعه از خدمات بهداشتی ـ درمانی کشور رضایت زیاد و یا خیلی زیاد داشته‌اند و 63.2 درصد رضایت خود را از خدمات بهداشتی ـ درمانی اصلاً و یا خیلی کم اظهار نموده‌اند. نتایج حاصل از بررسی عوامل مختلف بر میزان رضایت از خدمات به صورت تعدیل شده نیز نشان دادند بهبود دسترسی افراد جامعه به خدمات از ابعاد اقتصادی و اطلاعاتی و افزایش اطلاعات افراد در زمینه بهداشت و درمان می‌تواند موجب افزایش رضایت از خدمات بهداشتی ـ درمانی شود. این امر در کنار بهبود کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن می‌تواند میزان رضایت را به نحو چشمگیری افزایش دهد.
متن کامل [PDF 168 kb]   (3726 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1390/4/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.