Mohammad Reza Abbasi, Abdolrahman Rostamian, Samin Roostaii, Ali Pasha Meisami, Seyed Reza Rais Karami, Safoora Shokooii Nezhad Maraghe, et al . Ranking of Imam Khomeini educational hospital wards. Payesh 2012; 11 (3) :303-308
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-452-fa.html
محمدرضا عباسی ، عبدالرحمان رستمیان ، ثمین روستایی ، علی پاشا میثمی ، سید رضا رئیس کرمی ، صفورا شکویی نژاد مراغه ، و همکاران. و همکاران.. رتبه بندی بخشهای آموزشی بیمارستان امام خمینی (ره). پایش. 1391; 11 (3) :303-308
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-452-fa.html
چکیده: (5442 مشاهده)
امروزه سلامت جوامع انساني تحت حمايت نظامهاي بهداشتي ـ درماني است، به طوري که ارتقاي کيفي خدمات ارائه شده اين نظام، يکي از مهمترين عوامل ارتقاي سلامت جامعه است. براي بررسي کيفيت خدمات ارائه شده، ارزشيابي بيمارستانها امري لازم و اجتناب ناپذير است. اين ارزشيابي، شامل عمليات علمي، برنامههاي آموزشي و گزينش دانشجو و ساير عوامل نظام است. طرحهاي رتبه بندي بيمارستانها در شناسايي و معرفي توانايي و کمبودهاي بخشها اثر چشمگير و قابل توجهي را اعمال خواهد کرد.
هدف ما از اين پژوهش، رتبه بندي و مقايسه بخشهاي مختلف آموزشي مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) از نظر پژوهشي، آموزشي و درماني به تفکيک ارتقاي کمي و کيفي برنامههاي آموزشي ـ پژوهشي و درماني است.
براي بررسي عملکرد آموزشي بخشها پرسشنامه مخصوص توسط رؤساي بخشها تكميل گرديد. کليه اعضاي هيئت علمي، سؤالات پژوهشي مربوط را در فرم مخصوص جواب دادند. بررسي رضايت مندي گيرندگان خدمات آموزشي ـ درماني از طريق پرسشگري از دستياران، کارورزان، کارآموزان و بيماران انجام شد. اطلاعات جمع آوري شده با نرمافزار SPSS مورد تحليل قرار گرفت.
در مؤلفه آموزش، بخش کودکان رتبه اول و عفوني رتبه دوم و در مؤلفه پژوهش بخش عفوني رتبه اول و کودکان رتبه دوم را کسب نمودند. در مؤلفه رضايت مندي گيرندگان خدمات آموزشي ـ درماني به ترتيب بخش عمومي و بخشهاي جراحي 3 و 4 رتبه اول را داشتند و در نهايت با وزن دهي 47 درصد به مؤلفه آموزش، 28 درصد به مؤلفه پژوهش و 25 درصد به مؤلفه رضايت مندي، بخش عفوني رتبه اول، کودکان وليعصر رتبه دوم و ارتوپدي رتبه سوم را کسب نمودند.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1389/2/11 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1390/11/25 | انتشار: 1391/2/26