چکیده: (5061 مشاهده)
اين مطالعه با هدف تعيين آگاهي و عملكرد مصرفکنندگان در مورد برچسبهاي مواد غذايي در شهر تهران در سال 88-1387 انجام شده است. در اين بررسي توصيفي ـ تحليلي مقطعي، 2123 نفر با روش نمونهگيري خوشهاي و بطور تصادفي از فروشگاههاي زنجيرهاي شهر تهران انتخاب شدند. براي هر يك از آنها پرسشنامه مربوط به وضعيت دموگرافيكي و ميزان آگاهي و عملكردشان در مورد برچسبهاي مواد غذايي تكميل شد. نتايج نشان داد كه محدوده سني افراد مورد مطالعه 65- 16 سال بوده و اكثريت آنها در رده سني 40-20 سال قرار داشتند. حدود 60 درصد افراد مورد بررسي زنان، 80 درصد آنان متأهل و داراي مدرك ديپلم و بالاتر از آن بودند. درصد بالايي از مصرفكنندگان (44/2درصد) در پايينترين دستهبندي امتياز آگاهي در مورد اطلاعات درج شده بر روي بستههاي مواد غذايي قرار داشتند. 82/8 درصد از نمونهها اظهار داشتند كه هنگام خريد، برچسب مواد غذايي را ميخوانند. يافتهها حاكي از رضايتمندي حدود نيمي از مصرفكنندگان از خوانا بودن و مناسب بودن محل درج تاريخ توليد و انقضاء بستههاي مواد غذايي بود. اما بيشتر از نيمي از مصرفكنندگان به ناخوانا بودن، نامناسب بودن محل درج و نامفهوم بودن اطلاعات تغذيهاي درج شده بر روي بسته هاي مواد غذايي اشاره كردند. نتايج مطالعه حاضر نشان دهنده تاثير آگاهي افراد بر استفاده از برچسبهاي مواد غذايي بود. بهطوريكه افراد موجود در طبقهبندي بالاتر امتياز آگاهي در مقايسه با افرادي كه در پايينترين طبقهبندي به هنگام خريد، بيشتر به برچسب مواد غذايي توجه ميكردند. نتايج اين مطالعه نشان داد كه سطح آگاهي مردم در ارتباط با اطلاعات موجود بر روي برچسبهاي مواد غذايي بسيار پايين است و با توجه به تأثير بالاي آگاهي بر عملكرد تغذيهاي افراد كه در مطالعه حاضر نيز مشهود بود، آموزش تغذيه طولانيمدت، به علاوه آموزش تفسير اطلاعات درج شده بر روي برچسبهاي مواد غذايي و اهميت استفاده از آن به منظور انتخاب صحيح مواد غذايي در جهت كاهش ابتلا به بيماريهاي تغذيهاي ضروري است.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1389/10/29 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1391/3/6 | انتشار: 1391/4/25