بررسی آگاهی و عملکرد مصرف‌کنندگان در مورد برچسب‌های مواد غذایی - پایش
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 11، شماره 4 - ( مرداد ـ شهریور 1391 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 510-505 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mostafa Mirghotbi, Marjan Bazhan, Zohreh Amiri. Knowledge and practice of consumers in food labels in Tehran, 2008-2009. Payesh 2012; 11 (4) :505-510
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-446-fa.html
مصطفی میرقطبی ، مرجان باژن ، زهره امیری . بررسی آگاهی و عملکرد مصرف‌کنندگان در مورد برچسب‌های مواد غذایی. پایش. 1391; 11 (4) :505-510

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-446-fa.html


چکیده:   (5061 مشاهده)
اين مطالعه با هدف تعيين آگاهي و عملكرد مصرف‌کنندگان در مورد برچسب‌هاي مواد غذايي در شهر تهران در سال 88-1387 انجام شده است. در اين بررسي توصيفي ـ تحليلي مقطعي، 2123 نفر با روش نمونه‌گيري خوشه‌اي و بطور تصادفي از فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي شهر تهران انتخاب شدند. براي هر يك از آن‌ها پرسشنامه مربوط به وضعيت دموگرافيكي و ميزان آگاهي و عملكردشان در مورد برچسب‌هاي مواد غذايي تكميل شد. نتايج نشان داد كه محدوده سني افراد مورد مطالعه 65- 16 سال بوده و اكثريت آن‌ها در رده سني 40-20 سال قرار داشتند. حدود 60 درصد افراد مورد بررسي زنان، 80 درصد آنان متأهل و داراي مدرك ديپلم و بالاتر از آن بودند. درصد بالايي از مصرف‌كنندگان (44/2درصد) در پايين‌ترين دسته‌بندي امتياز آگاهي در مورد اطلاعات درج شده بر روي بسته‌هاي مواد غذايي قرار داشتند. 82/8 درصد از نمونه‌ها اظهار داشتند كه هنگام خريد، برچسب مواد غذايي را مي‌خوانند. يافته‌ها حاكي از رضايت‌مندي حدود نيمي از مصرف‌كنندگان از خوانا بودن و مناسب بودن محل درج تاريخ توليد و انقضاء بسته‌هاي مواد غذايي بود. اما بيشتر از نيمي از مصرف‌كنندگان به ناخوانا بودن، نامناسب بودن محل درج و نامفهوم بودن اطلاعات تغذيه‌اي درج شده بر روي بسته هاي مواد غذايي اشاره كردند. نتايج مطالعه حاضر نشان دهنده تاثير آگاهي افراد بر استفاده از برچسب‌هاي مواد غذايي بود. به‌طوريكه افراد موجود در طبقه‌بندي بالاتر امتياز آگاهي در مقايسه با افرادي كه در پايين‌ترين طبقه‌بندي به هنگام خريد، بيشتر به برچسب ‌مواد غذايي توجه مي‌كردند. نتايج اين مطالعه نشان داد كه سطح آگاهي مردم در ارتباط با اطلاعات موجود بر روي برچسب‌هاي مواد غذايي بسيار پايين است و با توجه به تأثير بالاي آگاهي بر عملكرد تغذيه‌اي افراد كه در مطالعه حاضر نيز مشهود بود، آموزش تغذيه طولاني‌مدت، به علاوه آموزش تفسير اطلاعات درج شده بر روي برچسب‌هاي مواد غذايي و اهميت استفاده از آن به منظور انتخاب صحيح مواد غذايي در جهت كاهش ابتلا به بيماري‌هاي تغذيه‌اي ضروري است.
واژه‌های کلیدی: آگاهی، عملکرد، برچسب مواد غذایی
متن کامل [PDF 126 kb]   (2789 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1389/10/29 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1391/3/6 | انتشار: 1391/4/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق