بررسی تأثیر بسته آموزشی تدوین شده بر نگرش خودکارآمدی و رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف دخانیات در نوجوانان - پایش
دوره 13، شماره 4 - ( مرداد ـ شهریور 1393 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 448-441 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (4473 مشاهده)
مصرف سیگار به عنوان یک مشکل سلامت همگانی در تمام کشورها محسوب می‌شود و پیشگیری از مصرف آن، به عنوان یکی از اولویت های اصلی سازمان سلامت جهان مطرح است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تأیید بسته آموزشی بر نگرش، خودکارآمدی و رفتارهای پیشگیری کننده از مصرف دخانیات در نوجوانان زرندیه در سال 1391 انجام شده است. در این مطالعه نیمه تجربی، 160 دانش آموز پسر دبیرستانی به صورت تصادفی انتخاب و به دوگروه (80 نفر در گروه مداخله و 80 نفر در گروه شاهد) تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهای بود که روایی و پایایی آن تأیید شده بود. بر اساس نتایج به‌دست آمده از پیش آزمون، محتوای آموزشی، طراحی شده و طی 6 جلسه، برای گروه مداخله اجرا گردید. 6 ماه پس از مداخله، ارزشیابی ثانویه با همان پرسشنامه اولیه انجام شد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نگارش 18تجزیه و تحلیل شدند. میانگین (انحراف معیار) سن دانش آموزان شرکت‌کننده در مطالعه (1/4)16/3بود. قبل از مداخله، میزان مصرف دخانیات و میانگین نمره متغیرهای آگاهی، نگرش، خودکارآمدی و رفتارهای پیشگیری کننده در دو گروه مداخله و شاهد تفاوت معنی‌دار نداشتند،. اما پس از مداخله آموزشی، بین میانگین نمره تمام متغیرهای فوق و میزان مصرف دخانیات، در دو گروه تفاوت معنی‌دار وجود داشت (0/05>P). بر اساس یافته‌ها به نظر می‌رسد، بسته آموزشی تدوین شده در پیشگیری از مصرف دخانیات در نوجوانان بسیار سودمند و اثربخش بوده است.
واژه‌های کلیدی: نگرش، خودکارآمدی، دخانیات، نوجوان
متن کامل [PDF 2261 kb]   (2048 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1392/7/28 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1393/4/6 | انتشار: 1393/4/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.