بررسی رضایتمندی بیماران بستری از خدمات ارائه شده در مرکز درمانی کرونا استان ایلام - پایش
جمعه 31 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 21، شماره 4 - ( مرداد ـ شهریور 1401 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 366-355 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SHAHED.REC.1399.085


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heravi-Karimooi M, Javanmardnejad S, Rejeh N, Tabe V, Rezaei F. Patients' satisfaction with the services provided for Covid-19 in Ilam, Iran. Payesh 2022; 21 (4) :355-366
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1910-fa.html
هروی کریموی مجیده، جوانمردنژاد سمیه، رژه ناهید، تابه وحید، رضایی فرشته. بررسی رضایتمندی بیماران بستری از خدمات ارائه شده در مرکز درمانی کرونا استان ایلام. پایش. 1401; 21 (4) :355-366

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1910-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت های سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2- بیمارستان شهید مصطفی خمینی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (1685 مشاهده)
مقدمه: میزان رضایتمندی بیماران با بیماری های مختلف متفاوت است. با توجه به این که کووید-۱۹ بیماری جدیدی است که در طی چند سال گذشته در جهان و ایران شیوع پیدا کرده است، این تحقیق با هدف تعیین رضایت بیماران بستری در مرکز درمانی کرونا استان ایلام انجام شد.
مواد و روش کار: این تحقیق یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که به صورت تمام شماری بر روی ۲۰۰ بیمار بستری مبتلا به کووید-۱۹ در مراکز کرونا استان ایلام از اول دی ماه سال ۱۳۹۹تا اول فروردین ۱۴۰۰ انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و علائم بیماری و نسخه فارسی پرسشنامه رضایت بیماران (PSI) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار ۲۲- SPSS و با آزمون های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد میانگین نمره رضایت بیماران ۰/۳۴±۳/۴۷ بود. در بررسی متغیرهای تحقیق بر حسب تحصیلات، مدت بستری، سابقه بستری بیمار و علایم بیماری کووید ۱۹ نظیر درد قفسه سینه و اختلال در راه رفتن ارتباط معنی داری با متغیر رضایتمندی بیمار مشاهده شد. بیشترین میزان رضایت بیمار در بعد آموزش به بیمار و کمترین میزان رضایت بیمار در بعد اعتماد بود.
نتیجه‌گیری: رضایت بیمار از خدمات ارائه شده در بیمارستان، شاخص بسیار مهمی جهت ارزیابی کیفیت خدمات مراقبتی و درمانی محسوب می شود. به نظر می رسد سیستم خدمات بهداشتی و درمانی می تواند با ارتقاء کیفیت مراقبت های بیمارستانی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، رضایت بیماران را فراهم کند.
متن کامل [PDF 1174 kb]   (835 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: پزشکی اجتماعی
دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1401/6/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/5 | انتشار: 1401/6/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق