ارزیابی مقدار عددی گزینه های پاسخ در پرسشنامه های سلامت: 'قید مقدار ' و 'قید تکرار ' - پایش
دوره 15، شماره 4 - ( مرداد ـ شهریور 1395 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 469-461 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مرکزتحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، ﺗﻬﺮان، ایران
چکیده:   (3511 مشاهده)
گزینه پاسخ، انتخاب پاسخگو به سئوال بسته است. گزینه های پاسخ در طراحی پرسشنامه های مطالعات سلامت، مطالعات اپیدمیولوژیک و بالینی بسیار اهمیت دارند. در این مقاله مفاهیم گزینه های پاسخ در پرسشنامه های سلامت و میزان همپوشانی گزینههای پاسخ از نظر مفهومی در دو بعد (قید مقدار و قید تکرار) بررسی گردید. هدف این مطالعه، ارزشیابی پاسخ های طبقه بندی شده متفاوت افراد در مواجهه با پرسشنامه های مربوط به سلامت بود.
این مطالعه جمعیتی در نمونه1109 نفری از افراد بالغ 18 تا 65 سال در تهران انجام شد. شرکت کنندگان به سوالات یک پرسشنامه طراحی شده پاسخ دادند. پرسشنامه مزبور حاوی چند مقیاس دیداری مشابه (با درجه بندی 0 تا 10 با انطباق 0 با حداقل امتیاز و 10 با حداکثر امتیاز) به منظور ارزیابی پاسخ های طبقه بندی مکتوب ارائه شده در قیدهای مختلف بود.
تحلیل داده های این مطالعه نشان داد که در اکثر موارد ارزیابی مخاطبان (با انتخاب درجات قیدهای ذی ربط) یکسان است. در پاسخ به قید مقدار، میانگین (انحراف معیار) امتیازات برای گزینه 'بسیار زیاد' (1/09) 8/35 و برای گزینه 'زیاد' (1/22)7/10 بود. در پاسخ به قید تکرار (فراوانی) نشان داده شد که میانگین (انحراف معیار) امتیازات برای گزینه 'همیشه' (1/46)8/99، برای گزینه 'اغلب اوقات' (1/69) 6/65 و برای گزینه 'هیچ وقتً' (0/65) 0/25بود. یافته ها نشان داد که پاسخ قیود توسط مخاطبان براساس سن، جنسیت، تحصیلات، تاهل و شغل نیز تفاوت معنادار ندارد. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که مردم در پاسخ به سئوالات یک پرسشنامه تقریبا با یک برداشت مشترک، گزینه ای پاسخ را انتخاب می کنند و از جهت روش شناختی می توان به یکسانی پاسخ مردم در انتخاب گزینه ها اطمینان کرد.
متن کامل [PDF 1004 kb]   (1556 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1395/4/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.