چهارشنبه 2 تیر 1400
OPEN ACCESS
دوره 20، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1400 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 145-166 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.TUMS.SPH.REC1398.038


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosadeghrad A M, Sadeghi M. Medical tourism: Reasons for choosing Iran. Payesh. 2021; 20 (2) :145-166
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1537-fa.html
مصدق راد علی محمد، صادقی مهرگان. گردشگری پزشکی: علل انتخاب ایران. پایش. 1400; 20 (2) :145-166

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1537-fa.html


1- مرکز تحقیقـات مدیریـت اطلاعات سـلامت، دانشکده بهداشت، دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران، تهـران، ایـران
2- دانشـکده بهداشـت، دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران، تهران، ایران
چکیده:   (435 مشاهده)
مقدمه: گردشگری پزشکی عبارت است از مسافرت به کشور دیگر با هدف تأمین، حفظ و ارتقای سلامتی به همراه استراحت و تفریح. کشور ایران به لحاظ داشتن موقعیت خاص جغرافیایی، منابع طبیعی فراوان و خدمات پزشکی با کیفیت و ارزان از پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران پزشکی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل انتخاب کشور ایران توسط بیماران خارجی برای دریافت خدمات پزشکی صورت گرفت.
مواد و روش کار: این پژوهش در سال 1399 به صورت کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختار یافته با 18 نفر از بیماران خارجی و همراهان آن‌ها و 23 نفر از پزشکان، پرستاران و کارشناسان بیماران بین‌الملل بیمارستان‌های شهر تهران، کارشناسان اداره گردشگری سلامت و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی (ارزشیابی چندگانه) شهر تهران انجام شد. از روش تحلیل موضوعی برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته ها: در این پژوهش 22 دلیل برای انتخاب کشور ایران توسط بیماران خارجی برای دریافت خدمات پزشکی شناسایی شد که در هفت گروه نوع خدمت (نوع و شدت بیماری و جامعیت خدمت)، کیفیت خدمت (پزشکان و کارکنان متخصص و متعهد، تجهیزات پیشرفته، امکانات رفاهی، فرآیند سریع و راحت ارائه خدمت و نتیجه خوب)، هزینه خدمت (تعرفه خدمت پزشکی و پوشش بیمه سلامت)، تجربه قبلی بیمار، تبلیغات (تبلیغات بیمارستان و شرکت‌های گردشگری، معرفی دوستان، آشنایان و پزشکان و اینترنت)، عوامل زمینه‌ای (قرابت فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری و جو سیاسی) و عوامل اجتماعی - اقتصادی بیمار قرار گرفتند. در نهایت، مدل مفهومی انتخاب ایران برای دریافت خدمات پزشکی توسط گردشگران پزشکی طراحی شد. گردشگران سلامت، کشور مقصد را بر اساس ارزش خدمات پزشکی انتخاب می‌کنند و چنانچه پس از دریافت خدمات، راضی باشند، دوباره مراجعه کرده یا آن را به دیگران توصیه می‌کنند.
نتیجه گیری: وجود خدمات پزشکی پیشرفته، با کیفیت و ارزان سه دلیل اصلی انتخاب کشور ایران توسط بیماران خارجی است. کشور ایران با چالش‌های زیادی برای استفاده بهینه از ظرفیت صنعت گردشگری سلامت مواجه است. سیاستمداران کشور و سیاستگذاران نظام سلامت باید با تدوین و اجرای یک برنامه راهبردی، صنعت گردشگری سلامت کشور را تقویت کنند.
متن کامل [PDF 1280 kb]   (219 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1399/9/11 | پذیرش: 1400/1/22 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/1/25 | انتشار: 1400/2/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 All Rights Reserved | Payesh (Health Monitor)

Designed & Developed by : Yektaweb