بومی سازی و تعیین اعتبار و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه ارزیابی کیفیت خدمات بهداشتی درمانی (الگوی SERVUSE) - پایش
دوره 15، شماره 5 - ( مهر ـ آبان 1395 )                   جلد 15 شماره 5 صفحات 531-523 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (4624 مشاهده)
نقش بیماران در تعریف کیفیت خدمات می تواند به عنوان معیار رقابتی مهم در نظر گرفته شود. در نتیجه ارائه دهندگان خدمات در تلاش هستند تا ابزارهای ارزیابی کیفیتی را که به طور معنادار بر مشتری محوری تأکید می کنند، به کار ببرند. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بومی سازی و تعیین اعتبار و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه ارزیابی کیفیت SERVUSE انجام گرفت. این مطالعه به صورت مقطعی به منظور بررسی اعتبار و پایایی پرسشنامه SERVUSE انجام شد. تعداد 80 نفر از بیماران بخش جراحی قلب بیمارستانهای امام رضا، قائم و شریعتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شیوه نمونه گیری طبقه ای و تصادفی انتخاب گردیده و به صورت دو مرحله ای مورد سنجش قرار گرفتند. مرحله اول قبل از پذیرش، انتظار بیماران از کیفیت مراقبت و مرحله دوم قبل از ترخیص، ادراک آنها از کیفیت مراقبت ارزیابی شد. آلفای کرونباخ پرسشنامه در دو بخش انتظارات و ادراکات به ترتیب برابر با 0/74 و 0/91 بود. به منظور تعیین روایی پرسشنامه بین چند نفر از صاحبنظرانی که سابقه فعالیت در زمینه کیفیت مراقبت داشته اند، توزیع شد بعد از اعمال نظرات آنان روایی پرسشنامه به روش روایی محتوایی بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد نسخه ترجمه شده پرسشنامه SERVUSE از پایایی و روایی نسبتاً قابل قبولی در بررسی کیفیت خدمات بیمارستانی برخوردار است. با تهیه نسخه فارسی پرسشنامه SERVUSE یک ابزار ارزیابی در اختیار است که می توان با استفاده از آن کیفیت ارائه خدمات را بر اساس دیدگاه بیماران در کشورمان بررسی نمود.
متن کامل [PDF 1329 kb]   (1647 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1394/7/13 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1395/5/12 | انتشار: 1395/6/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.