بررسی میزان و علل کسورات دارویی در یک بیمارستان دانشگاهی در کرمانشاه - پایش
جمعه 31 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 20، شماره 4 - ( مرداد - شهریور 1400 )                   جلد 20 شماره 4 صفحات 425-415 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.KUMS.REC.1397.961


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Makhsosi B R, Amiri H, Evani N, rahmani S, Kazazi S. Evaluation of the causes of prescription deductibles in a teaching hospital in Kermanshah. Payesh 2021; 20 (4) :415-425
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1517-fa.html
مخصوصی بهنام رضا، امیری حسین، ایوانی نسیم، رحمانی شرمین، کزازی سهیلا. بررسی میزان و علل کسورات دارویی در یک بیمارستان دانشگاهی در کرمانشاه. پایش. 1400; 20 (4) :415-425

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1517-fa.html


1- دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، اسدآباد، ایران
2- واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستانهای امام خمینی(ره)، محمد کرمانشاهی و فارابی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (1544 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اینکه اغلب سازمان‏ های بیمه ‏گر در بازپرداخت بهای صورت حساب‏ها با اعمال کسورات و تأخیر زیاد همراه هستند، موجب نارضایتی بیمارستان‏ های طرف قرارداد می‏ شوند. بنابراین مطالعه‏ حاضر با هدف تعیین میزان و علل کسورات دارویی در کرمانشاه در سال 1397 انجام گردید.
مواد و روش کار: در این مطالعه مقطعی و توصیفی- تحلیلی تمامی 560 پرونده‏ ی مربوط به سال 1397 که تحت پوشش بیمه‏ ی بیمارستان کرمانشاه بودند، تحت بررسی قرار گرفتند. داده‏ ها در نرم‏ افزار SPSS نسخه‏ 23، وارد و در سطح معنی‏ دار 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میانگین و انحراف معیار کسورات دارویی در این بیمارستان طی سال 1397، به ترتیب 16596782/90 و 335966366/43 ریال  بوده است. بیشترین مبلغ کسورات دارویی در دی ماه و کمترین آن در اسفندماه ثبت گردید. بیشترین علت کسورات دارویی از نظر شرکت‏ کنندگان با فراوانی 44/4درصد مربوط به عدم ثبت درست و دقیق، دارو و تجهیزات در برگه‏ دستورات پزشک و گزارش پرستاری بوده است.
نتیجه‏ گیری: بازبینی برگه‏ های درخواست دارویی حداقل توسط دو نفر، تذکر و آموزش به پزشکان، بازرسی از پرسنل بیمه و درآمد به‏ طور منظم، تشویق‏ پرسنل در صورت کاهش کسورات، استفاده از پزشک مقیم به تعداد کافی، کاهش فاصله‏ ی زمانی شیفت پزشکان و پرستاران، همکاری بیشتر  بین پرسنل بیمه و درآمد با بخش داروخانه و استفاده از متخصصین برجسته جهت به‏ روز رسانی قیمت‏ داروها قبل از ورود به داروخانه می ‏تواند جهت کاهش کسورات راه گشا باشد.
واژه‌های کلیدی: بیمارستان، کسورات دارویی، بیمه
متن کامل [PDF 846 kb]   (1249 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1399/8/11 | پذیرش: 1400/5/16 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/5/24 | انتشار: 1400/6/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق