نظام نوآوری بخشی به عنوان چارچوبی برای تحلیل نظام مالی بخش سلامت کشور - پایش
جمعه 31 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 15، شماره 5 - ( مهر ـ آبان 1395 )                   جلد 15 شماره 5 صفحات 503-497 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

مریم رمضانیان ، ‌ محمد حسین مهرالحسنی ، علی اکبر حقدوست ، رضا دهنویه . نظام نوآوری بخشی به عنوان چارچوبی برای تحلیل نظام مالی بخش سلامت کشور. پایش. 1395; 15 (5) :497-503

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-149-fa.html


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده آینده پژوهشی در سلامت،‌کرمان، ایران
2- مرکز تحقیقات مدیریت ارایه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت،‌کرمان، ایران
3- مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، کرمان،‌ایران
4- مرکز تحقیقات مدیریت ارایه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، کرمان، ایران
چکیده:   (3030 مشاهده)
واحدهای زیرمجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بعنوان متولی بخش سلامت کشور، گستردگی فراوانی داشته بطوریکه هم اکنون 57 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، 330 دانشکده دولتی و حدود 700 بیمارستان آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی و حدود 29000 مرکز غیر بستری بهداشتی و اورژانسی زیر مجموعه آن می باشند. همچنین در مجموع در حدود 410000 نفر در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور مشغول به کار هستند. قطعاً گردش مالی مناسب در چنین سیستمی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. ابعاد مختلف این گردش مالی به همراه میزان این گردش، نشان از اهمیت و پیچیدگی زیاد آن دارد. به طور حتم مدیریت مناسب علم و نوآوری در چنین سیستم پیچیده ای می تواند ضمن تسهیل فرایندهای مالی و گردش کارها، موجب استفاده مناسب تر از منابع مالی بخش سلامت کشور گردد. دیدگاههای سنتی، تولید علم و نوآوری را بصورت فرایندی خطی در نظر می گرفت منتهی در رویکردهای جدید، تولید مناسب علم و نوآوری نتیجه تاثیر عوامل مختلف و در قالب یک سیستم در نظر گرفته می شود که از آن به عنوان سیستم نوآوری نام برده می شود. رویکرد نظام نوآوری مهم‌ترین رویکردی است که در حوزه سیاست‌گذاری علم و فناوری مطرح شده است. بسیاری از پیشرفتهای اخیر در همه زمینه ها از رویکرد نظام مند به پدیده نوآوری الهام گرفته اند [1].
یکی از رایج ترین طبقه بندی ها در خصوص کارکردهای نظام ملی نوآوری که مبنای مطالعه نظام ملی نوآوری بسیاری از کشورها قرار گرفته، طبقه بندی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی OECD است [2]. بر اساس این طبقه بندی کارکردهای اصلی نظام ملی نوآوری در 7طبقه اصلی، تقسیم بندی شده اند. [3]. در تدوین نقشه جامع علمی حوزه سلامت با توجه به ویژگی های خاص بخش سلامت، این کارکردها به 9 طبقه اصلی سیاست گذاری و مدیریت، تأمین منابع و تسهیل نوآوری، افزایش ظرفیت تولید دانش،انتشار دانش تولید شده، توسعه نیروی انسانی و آموزش، ارتقای کارآفرینی، تسهیل و افزایش ظرفیت تولید محصول و خدمات، هنجارها و فرهنگ سازی و تسهیل و ایجاد ارتباطات تقسیم گردید [4].

 
واژه‌های کلیدی: -
متن کامل [PDF 583 kb]   (1288 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر |
پذیرش: 1394/2/7 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1395/5/5 | انتشار: 1395/5/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق