Ethics code: IR.ACECR.IBCRC.REC.1397.016
1- مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
چکیده: (1762 مشاهده)
مقدمه: امروزه خدمات سرپایی سهم قابل توجهی از خدمات سلامت را به خود اختصاص داده است. سیستمهای نوبتدهی سرپایی با نظمدهی به ورود بیماران و منابع در تسریع و یکنواخت کردن جریان کار موثر است. هدف این مطالعه تعیین وضعیت نوبت دهی و مدیریت زمان انتظار بیماران سرپایی در مطبهای پزشکی شهر تهران بود.
مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی مطبهای پزشکی شهر تهران در سال 98 اجرا گردید. حجم نمونه حداقل 196 نفر برآورد شده بود که با در نظر گرفتن ریزش های احتمالی در نهایت 208 پرسشنامه تکمیل گردید. نمونهگیری به روش آسان بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای بود که اعتبار و پایایی آن پیش از جمع آوری داده ها مورد بررسی و تایید قرار گرفت. تکمیل پرسشنامه به صورت خود ایفا بود. تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS نسخه 23 مورد انجام گرفت.
یافته ها: بیش از نیمی از مطبهای مورد بررسی مطب پزشکان متخصص بود. بررسی وضعیت نوبت دهی مطب ها نشان داد که در85/6 درصد از مطبهای مورد بررسی، امکان پذیرش بیماران بر اساس نوبت قبلی وجود دارد. 69/8 درصد مطبها از از هر دو شیوه پذیرش شامل دادن نوبت قبلی و پذیرش بیماران بدون نوبت استفاده میکردند. در 59/3 درصد مطبها، اولویت ویزیت بیماران با بیمارانی بود که نوبت قبلی داشتند و بیماران بدون نوبت در انتهای زمان کاری ویزیت می شدند. مسئول پذیرش در اکثر مطبها آموزشی مرتبط با روشهای نوبت دهی بیماران سرپایی ندیده بودند. افزایش سن پزشک و سابقه طبابت احتمال عدم استفاده از روشها و سیستمهای نوبتدهی را افزایش میداد. با این حال در آنالیز تاثیر همزمان متغیر ها فقط سابقه طبابت بر استفاده از روشهای نوبت دهی موثر بود.
نتیجه گیری: به طور کلی شواهد مطالعه نشان داد که سن و سابقه کاری پزشک نقش مهمی در استفاده از سیستم های نوبت دهی در مطب ها دارد. این متغیر اگرچه قابل تغییر نیست ولی نشان می دهد که پزشکان مسن و با سابقه تمایل کمتری به استفاده از روشهای نوین نوبت دهی دارند. در این خصوص به نظر می رسد که ساده کردن و قابل اجرا کردن روشهای نوبت دهی در حد نیاز مطبها می تواند در بهبود مدیریت زمان انتظار بیماران سرپایی در مطب ها موثر باشد. این مهم بر عهده مدیران و کارشناسان نظام سلامت است تا ابزار ها و روشهایی ساده و بدون نیاز به فناوری پیچیده برای این گروه از ارائه دهندگان خدمات سرپایی تولید نمایند. بدیهی است که این تلاش نقش مهمی در استفاده موثر از روشهای نوبت دهی و ارتقای مدیریت مطب ها خواهد داشت.
نوع مطالعه:
توصیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دریافت: 1399/4/11 | پذیرش: 1400/5/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/6/8 | انتشار: 1400/6/14