طراحی مدل شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی: یک مطالعه کیفی - پایش
پنجشنبه 9 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 21، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1401 )                   جلد 21 شماره 2 صفحات 150-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1397.168


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghizadeh Z, Abbaspour A, Ghiasi Nodooshan S, Fiez M, Kouhpayezadeh J. Development of a cultural competency model in medical education; A qualitative study. Payesh 2022; 21 (2) :135-150
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1163-fa.html
نقی زاده زهرا، عباس پور عباس، غیاثی ندوشن سعید، فیض مهدی، کوهپایه زاده جلیل. طراحی مدل شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی: یک مطالعه کیفی. پایش. 1401; 21 (2) :135-150

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1163-fa.html


1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- جهاددانشگاهی، تهران،ایران
3- دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران،تهران، ایران
چکیده:   (1361 مشاهده)

مقدمه: به نظر می رسد در سه دهه گذشته جهت توسعه و تکمیل مداوم بسیاری از مدل‌ها و ابزارهای شایستگی فرهنگی به نفع حرفه‌های مراقبتی، کار منسجم و جامعی برای احصای شایستگی‌های فرهنگی دانش‌آموختگان علوم پزشکی و شناسایی مؤلفه‌های آن، در ایران صورت نگرفته است، از این ‌رو هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین مدل به‌منظور احصای شایستگی‌های فرهنگی لازم در بین دانش‌آموختگان علوم پزشکی است.
مواد و روش کار: در این مطالعه کیفی ابتدا با روش کتابخانه‌ای به‌مرور مقالات و اسناد بین‌المللی پرداخته شد. در گام دوم مصاحبه های نیمه ساختاریافته با ۱۵ نفر از مطلعان کلیدی حوزه شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی انجام شد و در گام سوم نتایج حاصله در جلسه گروه کانونی با حضور ۵ نفر از متخصصان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: با استفاده از تحلیل نتایج مصاحبه‌ها و نیز با الهام از پیشینه پژوهش، و جمع‌بندی نهایی که در جلسه کانونی اساتید ارائه گردید مدل اولیه  با مولفه محوری انگیزه متعالی و ۳مولفه اصلی آگاهی، دانش، و مهارت فرهنگی مورد تایید قرار گرفت. در نهایت مدلی ماتریسی در ۳ سطح عمودی فردی (انسانی)، دانشگاهی(فارغ‌التحصیل دانشگاهی) و حرفه پزشکی (درک چند فرهنگی برای فارغ‌التحصیل دانشگاهی) و ۳ سطح افقی حوزه عاطفی (انگیزه متعالی)، حوزه شناختی (آگاهی و دانش فرهنگی) و حوزه رفتاری (مهارت فرهنگی) طراحی گردید.
نتیجه‌گیری: با بررسی و تایید روایی و پایایی مدل طراحی شده میتوان از آن برای ارزیابی شایستگی‌های فرهنگی دانش آموختگان رشته‌های مختلف علوم پزشکی در دانشگاه‌های ایران ( ضمن اصلاح برنامه آموزشی در دانشگاه‌ها)  استفاده کرد.

متن کامل [PDF 1042 kb]   (647 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1398/7/10 | پذیرش: 1400/11/19 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/12/24 | انتشار: 1401/2/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق