فرهنگ سازمانی بخش‌های پرستاری بیمارستان‌های شهر تهران - پایش
جمعه 10 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 18، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1398 )                   جلد 18 شماره 2 صفحات 126-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosadeghrad A M, Sokhanvar M. Organizational culture in nursing wards of hospitals in Tehran, Iran. Payesh 2019; 18 (2) :113-126
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1036-fa.html
مصدق راد علی محمد، سخنور مبین. فرهنگ سازمانی بخش‌های پرستاری بیمارستان‌های شهر تهران. پایش. 1398; 18 (2) :113-126

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1036-fa.html


1- دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، قطب علمی و آموزشی مدیریت سلامت ایران، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (4747 مشاهده)
مقدمه: فرهنگ سازمانی بخش‌های پرستاری با عملکرد پرستاران، کیفیت خدمات پرستاری و رضایت بیماران ارتباط دارد. این مطالعه با هدف شناسایی نوع فرهنگ سازمانی بخش‌های پرستاری بیمارستان‌های شهر تهران انجام شد.
مواد و روش کار: این پژوهش مقطعی در 18 بیمارستان شهر تهران در سال 1393 انجام شد. پرسشنامه فرهنگ سازمانی دارای 8 بعد توجه به جزئیات، مشتری مداری، کار تیمی، نوآوری، خطر‌پذیری، انسجام، فاصله قدرت و افق زمانی کوتاه مدت یا بلند مدت و 32 گویه، توسط 244 نفر از پرستاران تکمیل شد. برای تحلیل داده‌ها از نسخه 20 نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. از آزمون‌های آماری  پیرسون، آنالیز واریانس یکطرفه و رگرسیون چند متغیره برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته ها: میانگین امتیاز فرهنگ سازمانی بخش‌های پرستاری بیمارستان‌های شهر تهران 60/3 از 6 امتیاز بود. بیشترین و کمترین امتیاز فرهنگ سازمانی بخش‌های پرستاری به ترتیب مربوط به بیمارستان‌های تأمین اجتماعی (3/75) و بیمارستان‌های دولتی (3/53) بود. بیشترین و کمترین میانگین ابعاد فرهنگ سازمانی به ترتیب مربوط به ابعاد توجه به جزئیات (4/24) و خطر پذیری (3/07) بود. استقبال مدیران از ایده‌های جدید پرستاران، انجام وظایف به صورت تیمی، وجود روحیه خلاقیت و نوآوری در بین پرستاران، توجه به تغییر به عنوان فرصت بهبود وضع موجود و پاسخگویی به نیاز بیماران بیشترین تأثیر را بر فرهنگ سازمانی بخش‌های پرستاری بیمارستان‌های شهر تهران داشتند. نوع مالکیت بیمارستان با ابعاد کار تیمی، نوآوری و افق زمانی فرهنگ سازمانی بخش‌های پرستاری مرتبط بود. میانگین توجه به جزئیات پرستاران با افزایش تعداد تخت بیمارستان افزایش می‌یافت. افراد با سابقه کار بالا در بعد توجه به جزئیات و افراد متأهل در بعد کار تیمی به صورت معنی‌داری میانگین بیشتری از سایرین کسب کردند.
بحث و نتیجه گیری: فرهنگ سازمانی بخش‌های پرستاری بیمارستان‌های شهر تهران در حد متوسط ارزیابی شد. مدیران پرستاری بیمارستان‌ها باید با تقویت فرهنگ سازمانی به ویژه ابعاد خطر‌پذیری، خلاقیت، انسجام و کار تیمی زمینه ارتقای بهره‌وری پرستاران را فراهم کنند.
متن کامل [PDF 945 kb]   (1655 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1398/2/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1398/2/24 | انتشار: 1398/3/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق