میزان و عوامل مربوط به استفاده ازکمربند ایمنی در رانندگان و سرنشینان جلو در تهران: نتایج مشاهده و مصاحبه - پایش
جمعه 31 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 13، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1393 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 187-177 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatemeh Sadeghnejad, Shamsadin niknami, Ali Montazeri, Alireza Hydarnia. Safety belt use among drivers and front passengers in Tehran: findings from observations and an interview survey. Payesh 2014; 13 (2) :177-187
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-312-fa.html
فاطمه صادق‌نژاد ، شمس‌الدین نیکنامی ، علی منتظری ، علیرضا حیدرنیا . میزان و عوامل مربوط به استفاده ازکمربند ایمنی در رانندگان و سرنشینان جلو در تهران: نتایج مشاهده و مصاحبه. پایش. 1393; 13 (2) :177-187

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-312-fa.html


چکیده:   (5218 مشاهده)
استفاده از کمربند ایمنی مؤثرترین وسیله در پیشگیری از شدت صدمه و مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای شناخته شده است. در کشور ایران به‌رغم بالابودن میزان مرگ و میرناشی از حوادث جاده‌ای، متأسفانه مطالعات اندکی در مورد عوامل خطر اصلی آن؛ از جمله عدم استفاده از کمربند ایمنی انجام شده است. هدف از این مطالعه بررسی میزان استفاده از کمربند ایمنی و عوامل مرتبط با آن درمیان رانندگان و شهروندان تهرانی است. این مطالعه مقطعی توصیفی، از دو بخش اصلی تشکیل شد. در بخش اول مشاهده مستقیم خودروها در 5 منطقه جغرافیایی (شمال, جنوب,غرب، شرق، مرکز) و یکی از بزرگراه‌های داخل شهر تهران، از ساعت 8 تا 9 صبح به مدت یک هفته انجام گرفت. در این بخش نوع خودر، استفاده یا عدم استفاده از کمربند ایمنی در رانندگان و سرنشینان جلو، جنسیت راننده و سرنشین جلو و سن تخمینی آنها توسط مشاهده‌گران آموزش دیده ثبت شد. بخش دوم مطالعه مصاحبه با شهروندان تهرانی بود که در همان محل های مشاهده، در مورد میزان و دلایل استفاده و عدم استفاده ازکمربند ایمنی انجام گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها؛ فرم‌های مشاهده و مصاحبه بودند که توسط گروه تحقق و با استفاده از مطالعات مشابه و در جهت اهداف تحقیق طراحی شد. در این مطالعه 7720 خودرو مورد مشاهده مستقیم قرار گرفتند. نتایج نشان داد که 77/9 درصد از رانندگان و 43/7 درصد از سرنشینان جلو در تهران کمربندایمنی بسته بودند. زنان هنگام رانندگی بیش از مردان از کمربند ایمنی استفاده می‌کردند ولی به عنوان سرنشین جلو استفاده ازکمربند ایمنی در مردان بیش از زنان مشاهده شد. استفاده از کمربند ایمنی در رانندگان و سرنشینان جلوی خودروهای وانت بار و ون بسیار پایین بود. در مصاحبه با 666 نفر از شهروندان تهرانی؛ 62/4 درصدآنها اظهار داشتندکه به هنگام رانندگی "همیشه" از کمربندایمنی استفاده می‌کنند ولی 55/6 درصد آنها گفتند به عنوان سرنشین جلو "همیشه" کمربند ایمنی خودرا می‌بندند. شهروندان تهرانی مهم‌ترین دلایل استفاده از کمربند ایمنی را اجتناب از جریمه‌شدن و برخورد پلیس، ترس از صدمه دیدن و احترام به قانون ذکر کردند و دلایل عدم استفاده از آن را نداشتن آگاهی از شدت صدمه، نداشتن آگاهی از مقررات و عادت نکردن بیان کردند. یافته‌های این مطالعه طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی جهت افزایش اگاهی و اعمال جدی قانون استفاده از کمربند ایمنی را برای رانندگان و سرنشینان جلو در تهران به‌خصوص در خودروهای وانت بار و ون پیشنهاد می‌نماید.
متن کامل [PDF 3392 kb]   (2225 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1391/11/13 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1392/8/14 | انتشار: 1392/12/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق