Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1381
4
1
gregorian
2002
7
1
1
3
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان رضایت بیماران از خدمات ارایه شده در کلینیک مرکز بیماری های پستان
Satisfaction with breast clinical care
توصیفی
Descriptive
برنامه ریزی برای ارتقای خدمات ارایه شده در مراکز درمانی بدون توجه به نقطه نظرات بیماران امکان پذیر نیست. قدم اول برای حرکت در این راستا کسب اطلاعات کافی از نظرات و انتظارات بیماران است و به عبارت بهتر با اطلاع از میزان رضایت مندی بیماران است که می توان برای رفع کاستی ها و افزایش توانمندی ها برنامه ریزی نمود. این مطالعه در سال 1380 در کلینیک تخصصی بیماری های پستان و طی مدت 3 ماه به صورت مقطعی انجام شد. در طول مدت این مطالعه خانم های مراجعه کننده به کلینیک مورد مصاحبه قرار گرفته و پرسشنامه های حاوی سوالات باز و بسته تکمیل و جمع آوری گردید. پس از جمع آوری اطلاعات و دسته بندی پاسخ های سوالات باز، تجزیه و تحلیل اطلاعات انجام گردید. در مجموع 425 نفر خانم در این مطالعه مورد مصاحبه قرار گرفتند. متوسط سن خانم ها 40.41 (11.61=SD) بود و 81 درصد آنان متاهل بودند. در بررسی به عمل آمده به ترتیب 83 و 85 درصد بیماران از دسترسی به کلینیک و ساعات کاری آن، 81 درصد در ارزیابی کلی از خدمات کلینیک و 82 درصد نیز از محیط فیزیکی مرکز رضایت داشتند. همچنین بیش از 80 درصد بیماران از دقت معاینه، اطلاع رسانی و نحوه پاسخگویی پزشک به سوالات آنان رضایت داشتند. در بررسی میزان همخوانی بین رضایت مندی کلی و هر یک از عوامل موثر بر آن نیز، هیچ یک از عوامل رابطه قوی با رضایت مندی کلی در کلینیک نشان ندادند و تنها دو عامل ”رضایت مندی از نحوه برخورد پرسنل“ و ”رضایت از نظافت و راحتی کلینیک“ رابطه معنی داری با رضایت مندی کلی از کلینیک نشان دادند (به ترتیب 0.217=Kappa و 0.236=Kappa). همچنین در بررسی های تکمیلی، سطح تحصیلات بیماران تنها عاملی بود که می توانست میزان رضایت مندی کلی از کلینیک و هر یک از بخش های آن را تحت تاثیر قرار دهد. به این معنی که افراد دارای سطح تحصیلات بالاتر ادب و نزاکت پرسنل را عامل مهمتری در رابطه با رضایت مندی کلی دانسته و افرادی که سطح تحصیلات پایین تری داشتند نظافت و راحتی محیط را عامل مهم تر ارزیابی کرده اند. در نهایت آنچه از اطلاعات این مطالعه نتیجه گیری می شود این است که بیشترین سهم در افزایش رضایت مندی بیماران مراجعه کننده به یک کلینیک مربوط به رفتار پرسنل شاغل در آن کلینیک و نظافت و آسایش محیط است. چنانچه نظافت و آسایش محیط فراهم باشد و کارکنان آن محیط حسن خلق و ادب و حمایت کافی از بیماران به عمل آورند، رضایت مندی بیشتری را به همراه خواهد داشت و بیمار راضی نیز با دقت بیشتری در برنامه های مراقبتی و درمانی خود شرکت داشته و بهتر به اهداف درمانی دست می یابد. بنابراین لازم است تمام عوامل موثر بر رضایت مندی مورد توجه قرار گیرد تا با افزایش رضایت بیماران روند بهبودی آنان تسریع گردد.
<div style="text-align: justify;">Objective(s): This study reports data from a survey carried out in the Iranian center for breast cancer to examine patient satisfaction.<br>
Material& Methods: During a three months period a self- administered questionnaire was distributed to all women attending the Iranian center for breast cancer. Overall, 425 women were interviewed. The mean age was 40.41 years. (SD= 11.61) and mostly had higher education and 81 % were married.<br>
Results: The results indicated that 83% and 85% of the patients were satisfied with accessibility and time<br>
Of visit respectively. In overall evaluation, 81 % of women were very satisfied with health care provider and 82% of patients were satisfied with physical environment. There was a significant agreement between the patient's overall satisfaction and physical environment (kappa=0.236) and nursing care (kappa=0.217). There was greatest agreement between patients with high level of education and overall satisfaction with personnel communication (kappa= 0.240, P<0.000). There was greatest agreement between patients with low level of education and overall satisfaction with physical environment (kappa=0.293, P=0.000).<br>
Conclusions: The findings of this study suggest that the level of education is an important indication of patient s satisfaction. Higher education relates to satisfaction with personnel communication and low level of education relates to satisfaction with physical environment.</div>
سرطان پستان, رضایت مندی بیماران, رفتار پرسنل
Breast cancer, Patient satisfaction, Health care provider, Nursing care
55
63
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-194&slc_lang=fa&sid=1
Sadjadian A.S
اکرم السادات سجادیان
10031947532846009591
10031947532846009591
Yes
Kaviani A
احمد کاویانی
10031947532846009592
10031947532846009592
No
Yunesian M
مسعود یونسیان
10031947532846009593
10031947532846009593
No
Fateh A
ابوالفضل فاتح
10031947532846009594
10031947532846009594
No