Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1381
4
1
gregorian
2002
7
1
1
3
online
1
fulltext
fa
بررسی شیوع اضطراب در معلمین مقطع دبیرستان شهر تهران
Anxiety in high school teachers in Tehran, Iran
توصیفی
Descriptive
اضطراب یکی از شایع ترین مسایلی است که در طبابت با آن برخورد می شود و از آنجا که معلمین در کنار تعلیم و تربیت دانش آموزان به صورت ناخودآگاه با انتقال حالات و رفتار خود، نقش بسزایی در تامین و حفظ آرامش روحی آنان دارند، لذا تاثیر گذاری مطلوب از معلم به شاگرد، مستلزم عدم وجود اضطراب در این افراد و کسب مهارت های لازم جهت کاستن آن است. یکی از روش های اساسی در زمینه پیشگیری از بروز اختلالات اضطرابی آموزش است و این به آن معنا است که با شناخت افراد مبتلا و برنامه ریزی آموزشی مناسب می توان از بروز و تشدید اضطراب جلوگیری به عمل آورد. هدف اصلی از این پژوهش تعیین شیوع اضطراب در بین معلمین مقطع دبیرستان شهر تهران بوده است. نوع مطالعه مقطعی بوده و در طی آن با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای (Multistage Random Sampling)، تعداد 500 معلم مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای بود شامل مشخصات جمعیت شناختی و آزمون استاندارد سنجش اضطراب کتل (Cattle Anxiety Scale) که بر اساس آن معلمین مورد مطالعه در گروه های بدون اضطراب تا اضطراب شدید قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ver 9 و آزمون های آماری T test و Chi-square مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. از معلمین مورد بررسی 25 درصد بدون اضطراب، 44.8 درصد دارای اضطراب خفیف، 22 درصد دارای اضطراب متوسط و 8.2 درصد دارای اضطراب شدید بودند. همچنین بین اضطراب، سن، جنس، وضعیت تاهل، رضایت مندی از شغل، علاقه مندی به امور مذهبی، سابقه اضطراب در خانواده، سابقه مراجعه به روانپزشک و سابقه فوت یکی از نزدیکان در 6 ماه اخیر رابطه معنی دار آماری دیده شد. نتیجه کلی این که درصد قابل توجهی از معلمین مورد بررسی دچار درجاتی از اضطراب بودند (75 درصد) و این شیوع با بسیاری از عوامل قابل پیشگیری در ارتباط بود.
<div style="text-align: justify;">Objective(s): The main objective of this research was to determine the prevalence of anxiety among high school teachers in Tehran.<br>
Material & Methods: This was a cross-sectional study in which by multistage random sampling, 500<br>
teachers were studied. Data collected via a questionnaire containing items on demographic characteristics and a standard Cattle test for measuring anxiety.<br>
Results: Of 500 teachers under study, 125 peoples (25%) were without anxiety, and the remaining 375<br>
(75%) had some degrees of anxiety: 44.8% with slight anxiety, 22% with medium anxiety and 8.2% with intense anxiety. Also, it has been observed that the anxiety was related to age, sex, marital statue, satisfaction with job, having interest in religious matters, family history of anxiety, consulting a psychologist and death of family member in recent six - months (father- mother- brother- sister). Conclusion: The findings are alerting and show that anxiety in high school teachers can be prevented.</div>
اضطراب, شیوع, معلمین, مقطع دبیرستان
Anxiety, High school teachers
47
53
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-193&slc_lang=fa&sid=1
Nojoumi M
مرضیه نجومی
10031947532846009582
10031947532846009582
Yes
Sadeghi Abedini M
مرتضی صادقی عابدینی
10031947532846009583
10031947532846009583
No
Rezvan Talab R
رضا رضوان طلب
10031947532846009584
10031947532846009584
No