Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1381
7
1
gregorian
2002
10
1
1
4
online
1
fulltext
fa
شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان
Effective teaching criteria as viewed by Kerman University of Medical
Sciences' students
توصیفی
Descriptive
تدریس و آموزش دانشجویان از عمده ترین وظایف استاد محسوب می گردد. یکی از مشکلات اساسی آموزش در دانشگاه ها نداشتن شاخص های تدریس اثربخش است و یکی از مهم ترین روش های تعیین این شاخص ها نظر خواهی از دانشجویان است. این پژوهش به صورت مقطعی در بهار 1381 به منظور تعیین مهم ترین شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گرفت. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه ای بود که به کمک منابع معتبر خارجی و داخلی طراحی شد. روایی آن به طور صوری از طریق نظرسنجی از متخصصان و پایایی آن نیز با انجام آزمون مجدد مورد ارزیابی قرار گرفت. در این پژوهش 350 دانشجو به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه ها به روش خود گزارش دهی تکمیل گردید. بخش اول پرسشنامه به منظور بررسی خصوصیات دانشجویان و بخش دوم به منظور تعیین مهم ترین شاخص های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان (در چهار جنبه دانش پژوهی، روش تدریس، قدرت ایجاد ارتباط و شخصیت فردی) طراحی گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون مجذور کای، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از دیدگاه دانشجویان جنبه های روش تدریس، قدرت ارتباط، دانش پژوهی و شخصیت فردی به ترتیب مهم ترین جنبه های تدریس اثربخش را به خود اختصاص داده اند. در جنبه دانش پژوهی، ویژگی های علم و دانش و ارایه مطالب نو، در جنبه روش تدریس، ویژگی های انتقال شفاف و واضح مطالب و نیز آماده سازی کلاس، رای تفکر و بحث، در جنبه قدرت ارتباط، ویژگی های ایجاد مشارکت دانشجو در مباحث و ارتباط دوستانه با دانشجو و در جنبه شخصیت فردی، ویژگی های بیان شیوا و ساده، اعتماد به نفس و قاطعیت به عنوان مهم ترین شاخص های تدریس اثربخش شناخته شده است. ارتباط معنی داری بین خصوصیات دانشجویان با اولویت بندی شاخص های تدریس اثر بخش از دیدگاه آنان مشاهده نگردید. در یک نتیجه گیری کلی نیز می توان عنوان نمود، گزینش مدرسین دانشگاه باید بر اساس داشتن ویژگی های لازم برای تدریس اثربخش صورت گیرد. ضمن آن که برگزاری کارگاه های نوین و استاندارد شیوه های تدریس اثربخش برای اساتید به طور مستمر توصیه می گردد.
<div style="text-align: justify;">Objective(s): This was a cross-section study for determination of the criteria of effective education as viewed by Kerman University of Medical Sciences' students.<br>
Material & Methods: This study was undertaken by a questionnaire using reliable internal and external sources. The reliability and validity of the questionnaire examined by test-retest and face validity. In this study 350 students selected randomly were included and the questionnaires were completed by self-• administered method. The questionnaire was designed to consider students' characteristics and determination the effective teaching criteria (in 4 aspects: seeking of knowledge, teaching, communication ability and personality).<br>
Results: Teaching, ability to establish communication, seeking of knowledge and personality were the most important aspects of effective teaching, respectively. The criteria in seeking of knowledge were "knowing" and "offering new subjects", in teaching "obvious transfer of matters" and "Preparing of class for thought and discussion", in communication ability to provide "students' participation in discussions" and "friendly relations with student" and in personality "fluent statement" and "self-confidence". There was no significant relation between student’s personality and priority of criteria.<br>
Conclusion: The selection of university teachers should be on the basis of their effective teaching.</div>
Planning workshops on effective teaching methods is recommended.
تدریس اثربخش, شاخص های تدریس, دانشجویان علوم پزشکی
Effective teaching, teaching criteria, Medical students
5
13
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-196&slc_lang=fa&sid=1
Zohoor A.R
علیرضا ظهور
10031947532846009690
10031947532846009690
Yes
Islami Nejad T
طاهره اسلامی نژاد
10031947532846009691
10031947532846009691
No