Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1381
10
1
gregorian
2003
1
1
2
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه پایش به شیوه «خود ارزیابی» و «نظارت معمول» در برنامه مراقبت از مادران باردار مراکز بهداشتی-درمانی شهری، استان سمنان
Comparison of the "Self - assessment" monitoring tool with "Routine supervisions" in maternal care services of urban health centers in Semnan, Iran
توصیفی
Descriptive
در این مطالعه پایش به شیوه «خود ارزیابی» در برنامه مراقبت مادران باردار (که بر اساس نگرش به کیفیت خدمات از دیدگاه گیرندگان خدمت طراحی شده) با «پایش (نظارت) معمول» مقایسه شده است. برای مقایسه خود ارزیابی و نظارت معمول، ابتدا هشت مرکز بهداشتی-درمانی شهری با روش «تخصیص تصادفی طبقه بندی شده» به دو دسته تحت مداخله «خود ارزیابی» و مقایسه که «نظارت معمول» در آنها صورت می پذیرفت (به ترتیب سه و پنج مرکز) تقسیم شدند. در شیوه خود ارزیابی، عمده مشکلات کشف شده کمبود وسایل و مواد، نقص های فضای فیزیکی و مواد آموزشی بود، درحالی که نظارت های معمول بیشتر به فرآیند های اداری، نقص های مربوط به وسایل و امکانات و نهایتا توصیه های کلی مرتبط به ارایه خدمات (مانند پایین بودن کیفیت مراقبت) پرداخته بودند. در مقایسه با پایش معمول، خود ارزیابی از عمق بیشتری در بررسی خدمات از بعد فنی و رعایت حقوق مراجعه کنندگان برخوردار است. علی رغم گذشت مدت کمی از خود ارزیابی در مراکز تحت مداخله نسبت به مراکز مقایسه، نگرش کارکنان نسبت به روابط با یکدیگر (P=0.05) و رضایت کلی آنان از شرایط کار (P=0.04) ارتقا یافته بود که به نظر می رسد مربوط به اثرات کار گروهی باشد. در پایان می توان نتیجه گرفت که «خود ارزیابی» بر مشارکت کارکنان و نگرش آنها به گیرندگان خدمت، خلاقیت در جهت رفع مشکلات و نهایتا بر نتیجه ارزیابی کیفیت ارایه خدمات موثر بوده است. لیکن بر اساس نکات ابراز شده توسط کارکنان مراکز تحت مداخله، نکته مهم همخوانی و پشتیبانی سطوح بالاتر از این فعالیت است و در غیر این صورت تغییرات ایجاد شده پس از مدتی بی اثر خواهند شد.
<div style="text-align: justify;">Objective(s): Quality assessment based on client oriented approach is one of the most effective methods in improving efficacy of services. The "Self-assessment" consists of four monitoring tools including "service assessment, client flow analysis, client exit interview and plan of action"; and can be performed by staff group forming in Service Delivery Points (SDPs). The main objective of the present study was to compare "Self-assessment" with "Routine supervision".<br>
Material & Methods: Eight urban SDPs have been allocated (by stratified random allocation) to the<br>
"Self-assessment" and "Routine supervision" groups, which had three and five SDPs, respectively. The following variables have been determined for comparison of two methods after one round of the Self-assessment: 1) monitoring performance by finding problems in SDP 2) job satisfaction of staff 3) staff attitudes towards their job 4) staff practice. Difference of pre and post intervention data of two groups have been compared by Man Whitney and t-test.<br>
Results: Most frequent problems which have been picked up by the Self-assessment were deficiencies in materials and instruments, problems in physical structure of SDPs and educational materials. In the other hand problems that raised by "Routine supervision" were usual administrational issue, deficiencies in materials and instruments, and finally roughly suggestions regarding service delivery, e.g. low quality of care. The Self-assessment had more in-depth approach in evaluation of technical aspects of services and client rights than routine supervision. In addition, although this was a short term evaluation, Self-assessment showed regarding staff attitudes towards relations with their colleagues (P=0.05) and their overall satisfaction (P=0.04). It seems that these effects were contributed by team forming in SDPs. Conclusion: The Self-assessment affects staff participation, their attitudes towards client rights, innovation for problem solving and finally results in quality improvement. The important point is coordination and supportive role of central levels with this activity; otherwise its impact would be diminished after afew rounds.</div>
کیفیت, تحقیقات ارایه خدمات, کارآزمایی میدانی, مراقبت از مادران باردار
Quality, Service research, Field trial, Maternal care
29
37
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-206&slc_lang=fa&sid=1
Madjdzadeh S.R
سیدرضا مجدزاده
10031947532846009740
10031947532846009740
Yes
Sadighi J
ژیلا صدیقی
10031947532846009741
10031947532846009741
No
Kolahdoz M
ماشاالله کلاهدوز
10031947532846009742
10031947532846009742
No
Younesian M
مسعود یونسیان
10031947532846009743
10031947532846009743
No
Noraei S.M
سیدمهدی نورایی
10031947532846009744
10031947532846009744
No
Jandaghi J
جعفر جندقی
10031947532846009745
10031947532846009745
No
Norani N
نجمه نورانی
10031947532846009746
10031947532846009746
No
Heidarian N
نرگس حیدریان
10031947532846009747
10031947532846009747
No
Malekinejad M
محسن مالکی نژاد
10031947532846009748
10031947532846009748
No
Abolhasani F
فرید ابوالحسنی
10031947532846009749
10031947532846009749
No
Askarinasab M
ماندانا عسکری نسب
10031947532846009750
10031947532846009750
No
Emadi A
احمد عمادی
10031947532846009751
10031947532846009751
No
Farivar F
فرشید فریور
10031947532846009752
10031947532846009752
No
Asadi 0
عمران اسدی
10031947532846009753
10031947532846009753
No
Talebi A
عباسعلی طالبی
10031947532846009754
10031947532846009754
No