Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1382
1
1
gregorian
2003
4
1
2
2
online
1
fulltext
fa
نقش معلمان در زمینه بهداشت روانی در مدارس ابتدایی: نتایج یک مطالعه مداخله ای
Teachers' role in elementary school mental health: results of an interventional study
توصیفی
Descriptive
هدف اصلی این مطالعه، تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و عملکرد معلمان در زمینه سلامت روانی دانش آموزان بوده است. منظور از عملکرد، شناسایی و ارجاع دانش آموزان دارای علایم و نشانه های اختلال در سلامت روانی است. از بین معلمان پایه چهارم در دبستان های دولتی شهر خرم آباد در استان لرستان در سال تحصیلی 81-1380، 64 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای با انتخاب تصادفی ساده برگزیده شده بودند که از این افراد 57 نفر در مطالعه مشارکت کردند. کارگاه آموزشی به مدت 3 روز برای معلمان گروه مورد (27 نفر) برگزار گردید. اطلاعات پژوهش در سه مرحله شامل قبل و بعد از کارگاه آموزشی و در پایان فعالیت ها با استفاده از پرسشنامه های خود اجرا (در گروه های مطالعه) و مدارک مربوط به ارجاع دانش آموزان و گزارش های روان شناسان جمع آوری گردید. داده ها نیز در نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از روش های آمار غیر پارامتری پردازش و تحلیل شده اند. پنجاه و یک درصد مشارکت کنندگان زن، 42% دارای مدرک تحصیلی دیپلم، 35% فوق دیپلم و 23% کارشناس بودند. اکثر آنها در دوره آموزشی بهداشت روانی تا قبل از این پروژه شرکت نداشته اند. یافته های قبل از مداخله آموزشی نشان داد که معلمان در هر دو گروه از آگاهی ضعیفی درباره اختلالات روانی-عاطفی کودکان برخوردارند. ولی بعد از مداخله آموزشی افزایش بارز در نمرات آگاهی و نگرش معلمان در گروه مورد مشاهده گردید این در حالی بود که هیچ تغییر بارزی در این متغیرها در گروه شاهد مشاهده نشد. همچنین معلمان گروه مورد در طی این پروژه 106 دانش آموز را شناسایی و به مرکز مشاوره ارجاع کردند که روان شناسان وجود اختلال را در 79 نفر از آنان تایید نمودند. در همین مدت معلمان گروه شاهد تنها ارجاع 2 دانش آموز را گزارش دادند. تحلیل یافته ها در بیشتر موارد حاکی از سطوح بالاتر آگاهی، نگرش و عملکرد معلمان زن و افرادی است که دارای تحصیلات دانشگاهی بوده اند. این مطالعه نشان داد که معلمان آموزش دیده از پتانسیل قابل توجهی برای شناسایی و ارجاع دانش آموزان نیازمند خدمات سلامت روانی و در مجموع مشارکت در ارایه این خدمات در مدارس برخوردارند. از این رو، برنامه ریزی برای ارتقای سطح دانش، نگرش و در نهایت توسعه مشارکت معلمان در بهداشت روانی مدارس، اقدامی مفید بلکه ضروری برای دانش آموزان بسیاری است که در خطر آسیب های روان شناختی قرار دارند.
<div style="text-align: justify;">Objective(s): To determine the effect of an educational intervention about mental health on teachers' knowledge, attitude and practice.<br>
Material & Methods: 64 teachers in 24 governmental elementary schools in Khorramabad city in<br>
Lorestan province of Iran, I.R. during the academic years: 2001-2 were selected, through two step cluster randomized sampling. Of these 57 agreed to participate in the study. A 3-day workshop administered for teachers in case group. Research data were collected using self-administered questionnaires before and after workshop, and at the end of the project. Data were analyzed using SPSS software.<br>
Results: At pretest, most teachers in both groups had a weak knowledge about common mental disorders in children. The findings showed significant improvements in teachers’ knowledge and attitude scores in intervention group after workshop. No significant changes were observed in comparison group. Teachers in case group identified and referred 106 students. Psychologists confirmed psychiatric disorders in 79 of the referred cases. During the same period only 2 students have been referred by control group. Conclusion: The findings suggest that trained teachers have significant capabilities for participating in School-Based Mental Health Services. In addition this might imply that schools are currently the best place for helping children who need mental health services. The results indicated a better knowledge, attitudes and practice among females and those with higher education.</div>
معلم, آگاهی, نگرش, عملکرد, بهداشت روانی مدارس
Teachers, School Mental Health, Attitude, Practice
101
109
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-213&slc_lang=fa&sid=1
Kaveh M.H
محمدحسین کاوه
10031947532846009815
10031947532846009815
Yes
Shojaeezadeh D
داود شجاعی زاده
10031947532846009816
10031947532846009816
No
Shahmohammadi D
داود شاه محمدی
10031947532846009817
10031947532846009817
No
Eftekhar Ardebili H
حسن افتخار اردبیلی
10031947532846009818
10031947532846009818
No
Rahimi A
عباس رحیمی
10031947532846009819
10031947532846009819
No
Bolhari J
جعفر بوالهری
10031947532846009820
10031947532846009820
No