Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1397
3
1
gregorian
2018
6
1
17
3
online
1
fulltext
fa
سنجش سواد سلامت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
Health Literacy among students of Farhangian University
توصیفی
Descriptive
<b>مقدمه: </b>معلمان در ارتقای سلامت جامعه نقش مهمی ایفا میکنند اما تا کنون پژوهشی به منظور تعیین سطح سواد سلامت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان صورت نگرفته است. این پژوهش به شناسایی سطح سواد سلامت این افراد و عوامل مؤثر بر آن میپردازد.<br>
<b>مواد و روش کار:</b> در این پژوهش 932 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه «سنجش سواد سلامت (HELLA)» بود که در اردیبهشت ماه 1394 مورد استفاده قرار گرفت. پرسشنامه مذکور 33 گویه دارد که پنج بعد سواد سلامت یعنی: خواندن، دسترسی، درک و فهم، ارزیابی و تصمیمگیری درباره اطلاعات سلامت را مورد سنجش قرار می دهد. یافتهها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.<br>
<b>یافته ها: </b>یافتهها نشان داد میانگین (انحراف معیار) سنی شرکت کنندگان (9/6) 26/03 بود. حدود 70 درصد شرکتکنندگان زن بودند. میانگین (انحراف معیار) امتیاز سواد سلامت کل (13/21) 67/28 بود. درصد سطح سواد سلامت ناکافی، نه چندان کافی، کافی، و عالی به ترتیب عبارت بود از: 10/5، 34/4، 45/1، و 10 درصد. سواد سلامت به صورت معناداری با جنسیت، سن و وضعیت تأهل در ارتباط بود.<br>
<b>بحث و نتیجه گیری: </b>از آنجایی که سطحِ سوادِ سلامتِ محدود معلمان سدی در راه ارتقای سواد سلامت دانشآموزان در مدرسه است، باید به منظور افزایش سواد سلامت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، زمینهی طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامههای آموزشی مرتبط با سواد سلامت فراهم گردد.<br>
<br>
<b>Objective (s): </b>Teachers play a critical role as health promoters. However, little is known on health literacy among students of Farhangian university which is responsible for training the future teachers. The aim of this study was to assess health literacy and related factors in students of this university.<br>
<b>Methods:</b> The Health Literacy for Adults (HELIA) was administered face-to-face in a sample 932 students during May 2015. The questionnaire contained 33 items tapping into five dimensions: health information, reading, understanding, appraisal, and behavioral intention. Each item was rated on a 5-point scale giving a total score ranging from 0 (the worse) to 100 (the Best). Data were analyzed using descriptive statistical tests.<br>
<b>Results:</b> The mean age of participants was 26/03 (SD=9/6) years and almost 70% were female. Overall, the health literacy (HL) score of the students was 67.28 (SD= 13.21). Among all students 10/5 % showed inadequate HL, 34/4 % problematic HL, 45/1% sufficient HL, and 10% excellent HL. HL was significantly associated with age, gender and marital status.<br>
<b>Conclusion:</b> As the prevalence of high limited health literacy among future teachers is a barrier against enhancing the health literacy of students at schools, there is a need to design, implement and evaluate different educational interventions to address limited health literacy among this population.
سواد سلامت, دانشجویان دانشگاه فرهنگیان, پرسشنامهHELLA
Health literacy, Students of Farhangian University, HELIA Questionnaire
257
266
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-24&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh Zahra Ahmadi
فاطمه زهرا احمدی
10031947532846004554
10031947532846004554
Yes
Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Mahmoud Mehr-Mohammadi
محمود مهرمحمدی
10031947532846004555
10031947532846004555
No
Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Ebrahim Talaee
ابراهیم طلایی
10031947532846004556
10031947532846004556
No
Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Hashem Fardanesh
هاشم فردانش
10031947532846004557
10031947532846004557
No
Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Mahdieh Paknahad
مهدیه پاک نهاد
10031947532846004558
10031947532846004558
No
Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
مدرسه ناحیه یک شهر ری، تهران، ایران
Susan Taghizadeh
سوسن تقی زاده
10031947532846004559
10031947532846004559
No
Ministry of Education, Tehran, Iran
مرکز بهداشت غرب تهران. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
Hajar Hamedi
هاجر حامدی
10031947532846004560
10031947532846004560
No
Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
وزارت آموزش و پرورش، سمنان، ایران
Sepideh Nourozi
سپیده نوروزی
10031947532846004561
10031947532846004561
No
Ministry of Education, Semnan, Iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Ali Montazeri
علی منتظری
10031947532846004562
10031947532846004562
No
Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران