Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1391
11
1
gregorian
2013
2
1
12
1
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی مداخله آموزشی جهت کاهش مصرف پان در نوجوانان
Effectiveness of an educational intervention for reducing Paan consumption among adolescents
توصیفی
Descriptive
پان نوعي ماده مخدر جويدني است كه از مواد معدني، تنباكو، ادويهجات و شيرينكنندهها تشكيل شده است. هدف از اين مطالعه بررسي تأثير اثربخشي مداخله آموزشي بر محوريت باورهاي عاطفي بر کاهش مصرف پان در نوجوانان 14-12 ساله شهر چابهار بود. در اين پژوهش نيمه تجربي 105 نفر از طريق نمونهگيري تصادفي انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمون تقسيم شدند. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه شامل سؤالات دموگرافيک، آگاهي، نگرش، باورهاي عاطفي مربوط به مصرف پان پراگ بود. كه پس از بررسي روايي و پايايي جهت گردآوري اطلاعات از جامعه نمونه به كار گرفته شد. پس از جمعآوري اطلاعات اوليه مداخله آموزشي از طريق سخنراني، همراه توزيع پمفلت و برگزاري جلسه پرسش و پاسخ و بکارگيري تصاوير ذيربط در گروه آزمون انجام شد و بلافاصله بعد از مداخله آموزشي و نيز 3 ماه پس از آن اطلاعات مجدداً جمع آوري و نهايتا با نرم افزار اماري SPSS16 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. قبل از مداخله، ميانگين نمرات در گروه از نظر سطح آگاهي نگرش، و باورهاي عاطفي تفاوت معنيدار نداشتند. برخلاف گروه شاهد پس از آموزش، ميانگين نمرات تمام متغيرهاي فوق در گروه آزمون به طور معنيدار افزايش پيدا كرد. نتايج اين مطالعه حاکي از تأثير مداخله آموزشي با تأكيد بر باورهاي عاطفي در رفتارهاي پيشگيري کننده از مصرف ماده پان پراگ در بين دانش آموزان گروه سني 14-12 ساله شهر چابهار بود.</span>
Objective(s): To determine the effectiveness of an educational intervention for reducing Paan consumption among adolescents aged 12-14 years in Chabahr, Iran.<br>Methods In this study (105) young adolescents were selected through random selection and divided in two groups (experimental and control). Data were collected in tree stages by a valid questionnaire.<br>Results: After educational intervention means score of knowledge, attitudes, affective belief and behavior in reducing Paan consumption increased significantly in experimental group but not in control group.<br>Conclusion: The results of this study indicated that the educational intervention based on affective beliefs was effective in reducing Paan use behavior among adolescents.
آگاهی, نگرش, باورهای عاطفی, پان پراگ
knowledge, attitudes, affective beliefs, PaanParag
109
116
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-10-374&slc_lang=fa&sid=1
Esmaeil Fattahi
اسماعیل فتاحی
10031947532846001603
10031947532846001603
No
Health Education Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
Mahmoud Tavousi
محمود طاووسی
10031947532846001604
10031947532846001604
No
Health Education & Promotion Research Group, Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran
Shamseddin Niknami
شمسالدین نیکنامی
10031947532846001605
10031947532846001605
No
Health Education Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
Iraj Zareban
ایرج ضاربان
10031947532846001606
10031947532846001606
No
Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran
Alireza Hidarnia
علیرضا حیدرنیا
10031947532846001607
10031947532846001607
No
Health Education Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran