Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
21
6
online
1
fulltext
fa
پیامدهای نسل نوین اعتباربخشی بیمارستانی با الگوی سه شاخگی در ایران
Consequences of the new generation of hospital accreditation with the Three-Branch Model in Iran
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
Helath Services Management
توصیفی
Descriptive
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><b><span lang="FA" dir="RTL" style="font-family:"B Nazanin""></span></b></span></span></span><strong>مقدمه: </strong>اعتباربخشی ارزشیابی ساختارها، فرآیندها و نتایج عملکرد بیمارستانها به منظور بهبود مستمر کیفیت خدمات است که به جامعه در زمینه کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات بیمارستانهای دارای گواهینامه اعتباربخشی اطمینان میدهد. هدف از این مطالعه، شناسایی پیامدهای نسل نوین اعتباربخشی بیمارستانی با استفاده از الگوی سهشاخگی است.<span dir="LTR" style="font-size:11.0pt"></span><br>
<strong>مواد و روشکار:</strong> پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آمیخته اکتشافی بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد ۲۰ مصاحبه نیمه ساختاریافته با رویکرد تحلیل محتوا انجام گرفت. پس از طراحی مدل اولیه، با استفاده از تکنیک دلفی، مدل توسط خبرگان اصلاح و تائید شد. سپس به منظور آزمون مدل، پرسشنامه­ای محقق ساخته بر مبنای جدول مورگان و به روش نمونه­گیری طبقهای سهمیهای بین ۳۸۴ نفر از کارکنان بیمارستان­های کشور توزیع گردید. داده­ها با روش­ تحلیل عاملی تائیدی و با استفاده از نرمافزار Smart Pls۳ تحلیل شد. <span style="font-family:"B Nazanin""></span><br>
<strong>یافتهها:</strong> دادهها پس از تحلیل بر اساس الگوی سهشاخگی در قالب ۱۸ کد، ۹ مفهوم و ۳ مقوله اصلی دستهبندی گردید. کدهای اصلی شامل پیامدهای اجتماعی؛ ایجاد اعتماد عمومی، ارتقای سطح سلامت جامعه، پیامدهای سازمانی؛ بهبود عملکرد بیمارستانی، ارتباطات سازمانی و پیامدهای رفتاری؛ رضایتمندی کارکنان، بهبود عملکرد شغلی کارکنان، یادگیری سازمانی، رضایتمندی بیماران، ایمنی بیمار بود.<span style="font-family:"B Nazanin""></span><br>
<strong>نتیجهگیری: </strong>بر اساس یافتهها مهمترین پیامدها اعتباربخشی به ترتیب بهبود عملکرد بیمارستانی (از پیامدهای سازمانی)، رضایتمندی بیماران (از پیامدهای رفتاری) و ارتقاء سطح سلامت جامعه (از پیامدهای اجتماعی) بود. بدین معنا که با اجرای صحیح فرآیند اعتباربخشی شاهد بهبود عملکرد سازمان، افزایش رضایتمندی بیماران و ارتقاء سطح سلامت جامعه خواهیم بود.<br>
<br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:10pt"><span><span><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b>Objective(s)</b>: Accreditation is the evaluation of structures, processes, and performance results of hospitals in order to continuously improve the quality of services in order to assure quality, safety, and effectiveness of services of accredited hospitals. The aim of this study was to identify the consequences of the new generation of hospital accreditation using the Three-Branch Model.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span><span><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b>Methods</b>: This was an exploratory mixed-method study that used the purposeful sampling method of 20 semi-structured interviews with content analysis. A Delphi technique was used to design the initial model, which was then modified and confirmed by experts. The model was then tested by distributing a stratified quota sample of 384 hospital employees, and a questionnaire was made by the researchers using Morgan's table. We used SmartPLS3 to analyze the data through confirmatory factor analysis.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span><span><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b>Results</b>: Data were categorized using 18 codes, 9 concepts, and three main categories after analysis. The main codes included: social consequences; creating public trust, improving the level of community health, organizational consequences; improving hospital performance, organizational communication, and behavioral outcomes; employee satisfaction, employee job performance improvement, organizational learning, patient satisfaction, and patient safety.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span><span><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b>Conclusion</b>: Based on the findings, the most significant outcomes of accreditation were improvements in hospital performance, patient satisfaction, and community health. Indeed, with the correct implementation of the accreditation process, one could witness the improvement of the organization's performance, increasing patient satisfaction, and improving population’s health.</span></span></span></span></span></div>
اعتباربخشی بیمارستانی, الگوی سه شاخگی, بیمارستان, پیامدها
Accreditation, Three-branch Model, Hospital, Consequences
549
566
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-496-3&slc_lang=fa&sid=1
Habibeh
Khoshamooz
حبیبه
خوش آموز
khoshamooz.habibeh@yahoo.com
100319475328460020411
100319475328460020411
No
Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
Mehrdad
Goudarzvand Chegini
مهرداد
گودرزوند چگینی
goodarzvand@iaurasht.ac.ir
100319475328460020412
100319475328460020412
Yes
Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
Hamidreza
Rezaee Kelidbari
حمیدرضا
رضایی کلیدبری
hrezaee41@yahoo.com
100319475328460020413
100319475328460020413
No
Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran
واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران