Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1401
5
1
gregorian
2022
8
1
21
4
online
1
fulltext
fa
تحلیل محتوای کتابهای درسی زبان انگلیسی دوره اول و دوم دبیرستان از منظر توجه به ابعاد سواد سلامت
Content analysis of junior and senior high school English national textbooks in terms of health literacy
سلامت همگانی
Public Health
توصیفی
Descriptive
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" times=""><b><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin="">مقدمه:</span></span></b><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin=""> کتابهای درسی اصلیترین منابع آموزشی در مدارس هستند. پژوهش حاضر با این هدف انجام شد که کتابهای درسی زبان انگلیسی دوره اول و دوم دبیرستان را از نظر توجه به ابعاد چهارگانه سواد سلامت (دسترسی به اطلاعات سلامت، درک و فهم اطلاعات سلامت، ارزیابی اطلاعات سلامت، اتخاذ رفتارهای سالم) تحلیل کند.</span></span></span></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" times=""><b><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin="">مواد و روش کار:</span></span></b> <span lang="FA"><span b="" nazanin="">پژوهش به شیوه توصیفی و با روش تحلیل محتوا کمی انجام شد. واحد تحلیل، جمله بود و از مقولههای از پیش تعیین شده استفاده شد</span></span><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin="">.</span></span> <span lang="FA"><span b="" nazanin="">جامعه آماری مشتمل بر کل کتابهای زبان انگلیسی دوره اول و دوم دبیرستان بود. با استفاده از یک چک لیست محقق ساخته، میزان توجه کتابهای انگلیسی به سواد سلامت در سه حوزه مراقبت سلامت، پیشگیری از بیماری و ارتقاء سلامت و همچنین در چهار بعد دسترسی، درک و فهم، ارزیابی و کاربست مورد بررسی قرار گرفت.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:"Calibri","sans-serif""></span></span></span></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" times=""><b><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin="">یافته ها:</span></span></b> <span lang="AR-SA"><span b="" nazanin="">یافتهها<b> </b>نشان داد توجه به ابعاد دسترسی </span></span><span lang="FA"><span b="" nazanin="">به اطلاعات</span></span><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin=""> سلامت و همچنین ارزیابی و کاربرد این اطلاعات در کتابهای مذکور مغفول واقع شده و یا بسیار ناچیز است. در بعد درک اطلاعات سلامت، در پایههای هشتم و نهم، بخشی از محتوا (به ترتیب ۷ و ۱۰ درصد) به مراقبت سلامت و در پایههای هشتم و یازدهم بخشی از محتوا به ارتقاء سلامت (به ترتیب ۷ و ۹ درصد) اختصاص یافته است. همچنین یافته های </span></span><span lang="FA"><span b="" nazanin="">پژوهش نشان داد که کتابهای درسی زبان انگلیسی دانشآموزان را به توانایی ارزیابی و کاربست اطلاعات سلامت تجهیز نمیکنند.</span></span><span lang="AR-SA"><span style="font-family:"B Nazanin""></span></span></span></span></span><br>
<span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" times=""><b><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin="">نتیجه گیری: </span></span></b><span lang="FA"><span b="" nazanin="">درس</span></span><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin=""> زبان انگلیسی فرصتی کم نظیر در اختیار دارد تا با تلفیق ابعاد مختلف سواد سلامت در آن، فرصتهای یادگیری برآمده از زندگی واقعی را به دانشآموزان ارائه دهد و به این ترتیب </span></span><span lang="FA"><span b="" nazanin="">علاوه بر یادگیری زبان انگلیسی، دانشآموزان به کسب سواد سلامت نائل خواهند آمد</span></span><span dir="LTR">.</span><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin=""> لذا پیشنهاد میشود</span></span><span lang="FA"><span b="" nazanin="">، </span></span><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin="">مقوله سواد سلامت و ابعاد آن در کتابهای درسی زبان انگلیسی مورد توجه قرار گیرد.</span></span></span></span></span></span><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span lang="AR-SA"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black"></span></span></span></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:10pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="border:none windowtext 1.0pt; color:black; padding:0in">Objective (s)</span>:</b> Textbooks are the main educational resources in schools. The present study was conducted to analyze the content of high school English national textbooks in terms of the four dimensions of health literacy, i.e., accessing/obtaining information relevant to health, understanding information relevant to health, processing/appraising information relevant to health, applying/using information relevant to health.<span dir="RTL" style="font-family:"Traditional Arabic","serif"" lang="AR-SA"></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="border:none windowtext 1.0pt; color:black; padding:0in">Methods</span>:</b> This descriptive research was done using quantitative content analysis method. The unit of analysis was the sentence. The predetermined categories were used. The population consisted of all the English language books of high school. The level of attention of English national textbooks to health literacy were analyzed in the three health domains of health care, disease prevention and health promotion, as well as in the four dimensions of accessing, understanding, appraising, and applying.<span dir="RTL" style="font-family:"Traditional Arabic","serif"" lang="AR-SA"></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b>Result:</b> The findings showed that attention to the dimensions of accessing, appraising, and applying was neglected or very poor. Regarding the understanding dimension, some parts of the content in grade 8 and 9 was allocated to healthcare domain (7% and 10% respectively) and in grade 8 and 11 some parts (7% and 9%respectively) were allocated to health promotion. In addition, the findings showed that English national textbooks do not equip students with the ability to appraise and apply health information.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b>Conclusion:</b> The English national textbooks have a unique occasion to provide students with learning opportunities arising from real life. To do so, there is a need to integrate different dimensions of health literacy into the content of these books. <span style="color:black"></span></span></span></span></span></span></div>
سواد سلامت, همهگیری جهانی کووید-19, تحلیل محتوا, کتابهای درسی زبان انگلیسی
Health Literacy, Covid- 19 Pandemic, Content Analysis, English National Textbooks
421
427
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-665-2&slc_lang=fa&sid=1
Fatemehzahra
Ahmadi
فاطمه زهرا
احمدی
midwife79@gmail.com
100319475328460019113
100319475328460019113
Yes
Educational Research and Planning, Tehran, Iran
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
Mansoureh
Mahdavi hezaveh
منصوره
مهدوی هزاوه
mahdavi.hezaveh@gmail.com
100319475328460019114
100319475328460019114
No
Educational Research and Planning, Tehran, Iran
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
Seyyed Behnam
Alavi Moghaddam
سید بهنام
علوی مقدم
behnamalavim@gmail.com
100319475328460019115
100319475328460019115
No
Educational Research and Planning, Tehran, Iran
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران