Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1401
11
1
gregorian
2023
2
1
22
1
online
1
fulltext
fa
طراحی مدل خودتوسعهای حرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاهها
Professional self-development model for faculty members: A qualitative study
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
Helath Services Management
توصیفی
Descriptive
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> امروزه مؤسسات آموزش عالی با چالشهای زیادی از جمله انتظارهای فزاینده در مورد کیفیت برنامههای آموزش عالی مواجه هستند. توسعه حرفهای اعضای هیئت علمی، کلید ارتقای کیفیت آموزش عالی است. لذا پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی خودتوسعهای حرفهای اعضای هیأت علمی دانشگاهها انجام شد.<br>
<strong>مواد و روش کار: </strong>روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه پژوهش، صاحبنظران دانشگاهی (اعضای هیأت علمی) بودند. تعداد مشارکت کنندگان ۱۶ نفر بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند، نمونه گیری تا رسیدن به اشباع نظری، ادامه یافت. بهمنظور جمعآوری داده ها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. سوالات مصاحبه براساس مدل مفهومی مبتنی بر ادبیات ساخته شد. برای تأمین اعتبار یافتههای پژوهش از فرایند ساختیافته نگارش و تحلیل یافتهها استفاده شد. دادهها، با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند.<br>
<strong>یافته ها:</strong> در این مطالعه ۹ کد محوری در قالب مدل خودتوسعهای حرفهای اعضای هیأت علمی شناسایی شد. اولین بعد مدل شایستگیهای حرفهای خودتوسعهای بود، ابعاد تمایل به خودتوسعهای حرفهای، برنامهریزی خودتوسعهای حرفهای، اقدام و اجرای خودتوسعهای حرفهای، عوامل فردی، فناوری و مجازی، سازمانی، بین المللی و محیطی دیگر ابعاد شناسایی شده مدل بودند.<span style="font-family:"B Nazanin""></span><br>
<strong>نتیجه گیری: </strong>یافتههای حاصل از پژوهش حاضر نشان داد، خودتوسعه ای حرفه ای اعضای هیأت علمی به صورت یک مدل یکپارچه مشتمل بر مجموعه عواملی است که در کنار یکدیگر، خودتوسعه ای را امکان پذیر می کنند.<br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:10pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b>Objective(s):</b> Higher education institutions today face many challenges, including growing expectations about the quality of education programs. On the other hand, the professional development of faculty members is the key to improving the quality of education. The present study aimed to provide a model of professional self-development for university faculty members.</span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b>Methods:</b> The was a qualitative study. Semi-structured interviews were conducted to collect data and information. The study participants consisted of a purposeful sample of academic experts who were faculty members. Data collection was continued until theoretical saturation. In order to analyze the data, open, axial and selective coding methods have been used.</span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b>Results</b>: In all 16 interviews were conducted. The following themes emerged from the analysis: professional self-development competencies (professional meaning-making, professional valuation, professional purposefulness, professional knowledge, professional skills, professional communication, professional ethics and professional behavior), self-development action and implementation (self-learning, e-learning, training, Learning in action, learning from colleagues, mentoring, study opportunities, participation in conferences), self-development planning (self-evaluation, self-planning and professional self-change), desire for self-development (desire based on learning and progress, based on internal motivation, based on work relationships and based on external motivation) and factors affecting self-development (individual, technological and virtual, international, organizational and environmental factors).</span></span></span><br>
<span style="font-size:10pt"><span style="tab-stops:right 318.95pt"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b>Conclusion</b>: Based on the findings of the present research, it is concluded that the professional self-development of faculty members is an integrated model consisting of a set of factors that together make self-development possible.</span></span></span></span><br>
</div>
خودتوسعهای حرفهای, اعضای هیأت علمی, پدیدارشناسی
Profestional self-development, faculty members, phonomenology
95
104
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1033-1&slc_lang=fa&sid=1
Mitra
Sadeghi Tabar
میترا
صادقی تبار
elamoozesh@yahoo.com
100319475328460020968
100319475328460020968
No
Department of Educational Management, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
Nadergholi
Ghourchian
نادر قلی
قورچیان
naghourchian@gmail.com
100319475328460020969
100319475328460020969
Yes
Department of Educational Management, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
Parivash
Jafari
پریوش
جعفری
pjaafari@yahoo.com
100319475328460020970
100319475328460020970
No
Department of Educational Management, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
Amirhosein
Mohammaddavoudi
امیر حسین
محمد داودی
adavoudi838@yahoo.com
100319475328460020971
100319475328460020971
No
Department of Educational Management, Islamic Azad University, Saveh Branch, Saveh, Iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران