Payesh (Health Monitor) Journal
پایش
Payesh
Medical Sciences
http://payeshjournal.ir
1
admin
1680-7626
2008-4536
10.61186/payesh
2008-4536
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
19
4
online
1
fulltext
fa
تحلیل آزمون های علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی: یک مطالعه موردی
Analysis of medical and dentistry basic sciences examinations: A case study
توصیفی
Descriptive
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><strong><span style="font-family:B Nazanin;">مقدمه:</span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"> آزمون های چندگزینه ای هسته مرکزی ارزشیابی دانشجویان پزشکی را تشکیل می دهند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی سوالات آزمون های علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1393 انجام گرفته است. </span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;">مواد و روش کار:</span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"> در این مطالعه توصیفی مجموعا 450 سوال چند گزینه ای (225 سوال برای هر رشته)، از نظر ساختار سوالات، ضریب دشواری، ضریب تمیز و گزینه های انحرافی بررسی شدند. ساختار سوالات با استفاده از چک لیست 16 سوالی مصوب وزارت بهداشت که دارای پاسخ بله و خیر بود بررسی شد. ضرایب دشواری و تمیز برای هر سوال نیز در تحلیل سوالات مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده ها از آمار توصیفی و </span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;">excel</span></span><span style="font-family:B Nazanin;"> استفاده شد. </span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;">یافته ها:</span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"> در بررسی سوالات پزشکی و دندانپزشکی، به ترتیب در 6% و 5% موارد اشکال ساختاری وجود داشت. در بررسی سوالات پزشکی، به طور میانگین حدود 50% ضرایب دشواری مطلوب، 2% ضرایب تمیز مطلوب و در 7% گزینه های انحرافی به خوبی طراحی شده بود و در ارتباط با سوالات دندانپزشکی، به طور میانگین 50% ضرایب دشواری مطلوب، 23% ضرایب تمیز مطلوب و در 53% گزینه های انحرافی به خوبی طراحی شده بود.</span><br>
<strong><span style="font-family:B Nazanin;">نتیجه گیری:</span></strong><span style="font-family:B Nazanin;"> در این مطالعه در هر دو رشته فراوانی سوالات با ضریب دشواری مناسب، نسبتا" خوب اما فراوانی سوالات با ضریب تمیز مناسب بسیار کم بود. گزینه های انحرافی در سوالات پزشکی بهتر از دندانپزشکی طراحی شده بودند. با توجه نتایج به مطالعه حاضر و اهمیت ارزشیابی، توصیه به بازنگری و اصلاح در روش های ارزشیابی دانشجویان ضروری به نظر می رسد. </span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective (s</strong>)<strong>:</strong> Multiple choice questions are the central core of the evaluation of medical students. The purpose of this study was to analyze medical and dentistry basic sciences examinations in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in 2015.<br>
<strong>Methods:</strong> A valid checklist for totally 450 multiple choice questions (225 questions for each field), were analyzed in terms of structure, difficulty index, discrimination index and diversion options. Structure of the questions was analyzed by a checklist consisting of 16 items with yes or no formats. Difficulty and discrimination indexes for each question also were examined. To analyze the data, descriptive statistics were used.<br>
<strong>Results: </strong>There were structural problems with 6 and 5 percent of medical and dentistry questions respectively. In For medical examination on average 50.1% required difficulty indexes, 25.8% required discrimination indexes and 73.5% diversion options were achieved. For dentistry examination on average 50.07% required difficulty indexes, 23.07% required discrimination indexes and 53.46% diversion options were achieved.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The findings indicated that frequency of the questions with required difficulty index, were rather good but frequency of the questions with required discrimination index, were relatively very low. Diversion options in medical questions were designed better than dentistry questions. Indeed, it seems that examinations of medical and density students need some revisions and corrections.</div>
آزمون چندگزینه ای, ضریب دشواری, ضریب تمیز, گزینه های انحرافی
Multiple Choice Questions, difficulty index, discrimination index, diversion options
383
389
http://payeshjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-230-6&slc_lang=fa&sid=1
Nasrin
Khajeali
نسرین
خواجه علی
100319475328460012569
100319475328460012569
No
Razi Hospital Research Center, Razi Hospital Research Center, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دکتری تخصصی آموزش پزشکی، مرکز توسعه تحقیقات بیمارستان رازی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
Maryam
Aslami
مریم
اسلمی
100319475328460012570
100319475328460012570
No
MSc in Medical Education, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
Marzieh
Araban
مرضیه
عربان
100319475328460012571
100319475328460012571
Yes
Department of Health Education and Promotion, Public Health School, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران