TY - JOUR JF - payeshj JO - Payesh VL - 19 IS - 4 PY - 2020 Y1 - 2020/8/01 TI - Psychometric evaluation of the Medical Science Graduates' Cultural Competency Questionnaire TT - روان سنجی پرسشنامه سنجش شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی N2 - مقدمه: از آنجا که امروزه شایستگی فرهنگی از مباحث مهم در حوزه سلامت است، استفاده از یک ابزار معتبر و پایا برای سنجش این شاخص به نظر ضروری می رسد. این مطالعه با هدف بررسی روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته سنجش شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی کشور انجام شد. مواد و روش کار: پس از طراحی یک پرسشنامه در یک مطالعه کیفی بررسی روایی محتوایی و صوری گویه های آن از نظرات 15 نفر از متخصصان آشنا با آموزش بالینی و مباحث شایستگی فرهنگی استفاده شد. بررسی روایی ساختاری پرسشنامه با بهره گیری از اطلاعات حاصل 542 دانش آموخته علوم پزشکی مشغول به فعالیت در مراکز درمانی شهر تهران با روش تحلیل عاملی اکتشافی بررسی شد. پایایی پرسشنامه نیز با بررسی همسانی درونی ارزیابی شد. داده‌ها با نرم افزارهای SPSS نسخه 24 مورد تحلیل قرارگرفتند. یافته ها: از 103 گویه مستخرج از مطالعه کیفی که در اختیار 15 نفر متخصص قرار گرفته بودند در بررسی روایی محتوایی 64 گویه در پرسشنامه باقی ماندند(میانگین نسبت 0/66 و میانگین شاخص روایی0/61). برای ارزیابی روایی سازه اکتشافی پرسشنامه در تحلیل عاملی اکتشافی وارد شد. با حذف 14 گویه، و با توجه به حصول شاخص کفایت نمونه‌گیری در حد مطلوب و پوشش 53/45 درصدی واریانس توسط گویه های باقی مانده (50 گویه) در هشت حیطه، روایی ساختاری پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. در مرحله سنجش پایایی مقدار محاسبه شده ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 0/96 و برای حیطه های 8 گانه پرسشنامه طیفی از مقادیر 0/88 تا 0/89 حاصل شد. نتیجه گیری: با توجه به یافته‌ها، پرسشنامه محقق ساخته ابزاری پایا و معتبر است که می‌تواند به عنوان ابزار سنجش شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی کشور استفاده شود. SP - 423 EP - 433 AU - naghizadeh moghary, Zahra AU - abbas pour, Abbas AU - ghiasi nodooshan, Saeed AU - feiz, Mahdi AU - kuhpayehzadeh, Jalil AD - Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran KW - Validity KW - Reliability KW - Tool KW - Cultural Competency UR - http://payeshjournal.ir/article-1-1427-fa.html DO - 10.29252/payesh.19.4.423 ER -