@ARTICLE{Baghernezhad, author = {Morowatisharifabad, Mohammadali and miri, Mohammadreza and Sharifzadeh, Gholamreza and Dastgerdi, Reza and Vahdaninia, Valiallah and baghernezhad, Fatemeh and Vahdaninia, Zahra and }, title = {The effect of training based on social cognitive theory on the life skills of adolescent girls}, volume = {18}, number = {5}, abstract ={مقدمه: نوجوانی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر فردی است. این در حالی است که تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی و نیز پیچیده و متنوع شدن روابط انسانی باعث ایجاد فشارهایی بر فرد می‌شود که مقابله موثر با آن نیازمند توانمندی‌های روانی- اجتماعی است. این مطالعه به تعیین تاثیر مهارت‌های زندگی در نوجوانان دختر شهر بیرجند پرداخته است. مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر وضعیت جامعه مورد مطالعه دختران 1۴-1۲سال مقطع متوسطه اول شهر بیرجند در سال ۱۳97 بودند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه مهارت‌های زندگی ساعتچی و همکاران بود که قبل و دو ماه بعد از مداخله در دو گروه توسط نوجوانان تکمیل گردید. مداخله آموزشی نظریه محور شامل برگزاری شش جلسه آموزشی جهت نوجوانان در رابطه با مهارت کنترل خشم و استرس و یک جلسه اموزشی جهت والدین بود. داده ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین نمره کل مهارت‌های زندگی در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله به ترتیب 28/43 ± 124/47 و 85/25 ± 148/85 و در گروه شاهد قبل و بعد از مداخله به ترتیب 34/10 ± 142/4 و 13/95 ± 139/79 بوده است. میانگین نمره در همه ابعاد مهارت‌های زندگی در گروه مداخله، بطور معنادار افزایش داشته است. بحث و نتیجه گیری: آموزش، ابزاری قدرتمند برای توانمندسازی نوجوانان است. مداخله آموزشی کنترل خشم و استرس مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر مهارت‌های زندگی موثر است. آموزش هریک از مهارت‌های زندگی می‌تواند بر ارتقای وضعیت سایر مهارت‌ها تاثیر داشته باشد. }, URL = {http://payeshjournal.ir/article-1-1188-fa.html}, eprint = {http://payeshjournal.ir/article-1-1188-fa.pdf}, journal = {Payesh (Health Monitor) Journal}, doi = {}, year = {2019} }