%0 Journal Article %A Farzadi, Faranak %A Aeenparast, Afsoon %A Haeri Mehrizi, Ali Asghar %A Rostamigooran, Narges %A Riazi, Fatemeh %A Movahed, Elham %T Medical office management: need, awareness and educational priorities %J Payesh (Health Monitor) Journal %V 18 %N 4 %U http://payeshjournal.ir/article-1-1139-fa.html %R %D 2019 %K Medical Office management, Clinicians' training needs, Educational needs assessment, %X مقدمه: پزشکان بالینی در بسیاری موارد مسئول مدیریت مطبها و مراکز مختلف ارائه خدمات سلامت هستند. این در حالی است که آموزشهای نظری پزشکی و بالینی، آموزشهای مورد نیاز در حوزه اجرایی و عملیاتی را به خوبی پوشش نمی‌دهد. مواد و روش کار: در این مطالعه به منظور شناسایی نیازها و اولویتهای آموزشی پزشکان در خصوص مدیریت مطب از شکاف امتیاز بین میزان ضرورت هر یک ازموضوعات مدیریت مطب با میزان آگاهی پزشکان استفاده شد. بدین منظور در مطالعه توصیفی بر اساس نظرسنجی از پزشکان میزان ضرورت و آگاهی آنان در خصوص موضوعات مدیریت مطب سنجش شد. پزشکان شاغل در مراکز و واحدهای جهاددانشگاهی شهر تهران (37 نفر) که خدمات بالینی در مطب ارائه داده یا می‌دهند؛ به صورت سرشماری در مطالعه وارد شدند. یافته ها: از نظر پزشکان شرکت کننده در مطالعه ضرورت تمامی سرفصل‌ها و موضوعات "مدیریت مطب" بالاتر از متوسط بود. موضوعات مربوط به سه سر فصل "مدیریت مخاطرات پزشکی"، "مدیریت منابع انسانی" و "مدیریت فرآیندها" به ترتیب از طرف پزشکان ضروری‌ترین موضوع‌ها بیان شدند. آگاهی پزشکان با سرفصل های "مدیریت مالی"، "ارزیابی" و "نرم افزارهای مطب" کمتر از متوسط است. بیشترین آگاهی پزشکان در خصوص «مدیریت مخاطرات پزشکی» بود. چهار سرفصل "نرم‌افزارهای مطب"، "مدیریت منابع انسانی"، "مدیریت مالی" و "ارزیابی" به ترتیب با بیشترین شکاف امتیاز بین ضرورت و میزان آگاهی، اولویتهای آموزشی مدیریت مطب پزشکان بودند. بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که پزشکان دارای سابقه فعالیت در مطب، به خوبی نیازهای مدیریتی برای مراکز ارائه خدمات را احساس نموده‌اند اما با وجود تجربه در اداره مطب پزشکی، دانش کافی در مورد کلیه زمینه های لازم مدیریت مطب پزشکی را ندارند. پزشکان آن دسته از سرفصل ها و موضوعات مدیریتی را که مرتبط با ارائه خدمت است ضروری‌تر دانسته‌اند. در عین حال آگاهی آنان در خصوص این موضوعات نیز بیشتر بود. به همین دلیل شیوه مناسب برای تعیین نیازهای آموزشی و اولویت بندی آنها، سنجش شکاف میزان ضرورت با میزان آگاهی پزشکان در خصوص موضوعات مدیریت مطب است. توجه به اولویتها در برنامه‌ریزی آموزشی، طراحی آموزش کاربردی، کارا و اثر بخش را فراهم می‌سازد. %> http://payeshjournal.ir/article-1-1139-fa.pdf %P 347-355 %& 347 %! %9 Descriptive %L A-10-155-3 %+ Health Metrics Research Center, Iranian Institute for Health Sciences Research, ACECR, Tehran, Iran %G eng %@ 1680-7626 %[ 2019