TY - JOUR T1 - The effect of a Transtheoretical model based education on nutritional behaviors of middle-aged women TT - بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظریه ای بر ارتقای رفتار تغذیه ای زنان میانسال JF - payeshj JO - payeshj VL - 17 IS - 5 UR - http://payeshjournal.ir/article-1-27-fa.html Y1 - 2018 SP - 551 EP - 561 KW - Tran’s theoretical model KW - Nutrition education KW - Middle-aged women N2 - مقدمه: تغذیه یکی از عوامل مؤثر در ایجاد و حفظ سلامتی است. یکی از اساسی ترین راه های پیشگیری از بیماری های مزمن بخصوص در میانسالی تعادل در رژیم غذایی است. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه شبه تجربی بود که بر روی 126 زن میانسال 30 تا 59 سال با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر مدل فرانظریه ای بر ارتقاء رفتار تغذیه ای انجام شد . اطلاعات در دو نوبت قبل و 9 هفته بعد از آموزش توسط پرسشنامه مبتنی بر مدل فرانظریه ای و پرسشنامه رفتار تغذیه ای جمع آوری گردید. بعد از انجام پیش آزمون گروه مداخله بر اساس مراحل تغییربه 4 گروه تقسیم شدند و مداخله آموزشی طی 3 جلسه آموزشی برای این گروه انجام گرفت. در نهایت اطلاعات حاصل جمع آوری و توسط نرم افزار spss22 و با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی،تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که قبل از مداخله دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک، میانگین نمرات سازه های مختلف الگو و رفتار تغذیه ای تفاوت معناداری با هم نداشتند. نتایج به دست آمده نشان دهنده وجود اختلاف معنادار برای مراحل تغییر، میانگین فرایند تغییر، تعادل تصمیم گیری، و خودکارآمدی بین گروه های آزمون و شاهد بعد از مداخله آموزشی بود. همچنین رفتار تغذیه ای در زنان میانسال گروه آزمون بعد از مداخله آموزشی بطور معناداری بهبود یافت. بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشان دهنده وجود تفاوت معنادار در سازه های الگوی فرانظریه ای و بهبود رفتار تغذیه ای زنان میانسال گروه آزمون پس از مداخله آموزشی است. به نظر می رسد که اجرای اینگونه برنامه های آموزشی می تواند برای بهبود رفتار تغذیه ای در زنان میانسال موثر باشد. M3 ER -