TY - JOUR T1 - Content analysis of cancer related nutritional information in Popular Iranian magazines TT - تحلیل محتوای اطلاعات تغذیه ای مرتبط با سرطان در مجلات عامه پسند ایران JF - payeshj JO - payeshj VL - 14 IS - 1 UR - http://payeshjournal.ir/article-1-262-fa.html Y1 - 2015 SP - 121 EP - 130 KW - Content Analysis KW - Nutrition KW - Cancer KW - Popular magazines KW - Iran N2 - رسانه‌های عمومی به دلیل گستره تأثیرگذاری خود، از جمله کانال‌های ارتباطی مهم جهت تغییر رفتار یا باورهای سلامت هستند. یکی از حوزه‌هایی که در سال‌های اخیر به طور قابل‌توجهی محتوای رسانه‌ها را به خود اختصاص داده است، اطلاعات تغذیه‌ای است سرطان از جمله بیماری‌های مرتبط با تغذیه است. هدف از این پژوهش، تحلیل محتوای اطلاعات تغذیه‌ای مرتبط با سرطان در مجلات عامه‌پسند ایران در سال 1391 بود. پژوهش حاضر پیمایشی کاربردی و روش آن تحلیل محتوا بود. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محقق‌ساخته است. جامعه آماری شامل کلیه پیام‌های مندرج در173 نسخه مجله از 8 مجله عامه‌پسندی بود که بر اساس ویژگی‌های مجلات عامه‌پسند و جستجو در بانک اطلاعات نشریات کشور و اعمال معیار‌های ورود و خروج انتخاب شدند. حجم نمونه بر اساس روش نمونه‌گیری غیر احتمالی هدفمند 295 پیام استخراج شده از 96 نسخه مجله به‌دست آمد. یافته‌ها نشان داد گرایش موضوعی پیشگیری دارای بیشترین (86/8 درصد) و درمان دارای کمترین (7/4 درصد) فراوانی بود. انار به عنوان ماده غذایی پیشگیری‌کننده، سس مایونز و سوسیس و کالباس به عنوان ماده غذایی سرطان‌زا و پوست نارنگی به عنوان ماده غذایی درمان‌گر این بیماری، بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده‌ بودند. از نظر نوع سرطان، بیش از نیمی از پیام‌ها (2/51 درصد) به سرطان به طور عام اشاره کرده بودند. پس از آن بیشترین پیام‌ها به ترتیب مربوط به سرطان سینه (13/2 درصد) و سرطان پروستات (10/51 درصد) و کمترین پیام‌ها مربوط به سرطان پانکراس و سرطان وابسته به هورمون (0/3درصد) بودند. لیکن به‌رغم ماهیت آگاهی‌رسانی پیام‌ها، نگرانی‌هایی در رابطه با صحت و سندیت علمی این مطالب وجود دارد. M3 ER -