TY - JOUR T1 - Health Literacy among students of Farhangian University TT - سنجش سواد سلامت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان JF - payeshj JO - payeshj VL - 17 IS - 3 UR - http://payeshjournal.ir/article-1-44-fa.html Y1 - 2018 SP - 257 EP - 266 KW - Health literacy KW - Students of Farhangian University KW - HELIA Questionnaire N2 - مقدمه: معلمان در ارتقای سلامت جامعه نقش مهمی ایفا می‌کنند اما تا کنون پژوهشی به منظور تعیین سطح سواد سلامت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان صورت نگرفته است. این پژوهش به شناسایی سطح سواد سلامت این افراد و عوامل مؤثر بر آن می‌پردازد. مواد و روش کار: در این پژوهش 932 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه «سنجش سواد سلامت (HELLA)» بود که در اردیبهشت ماه 1394 مورد استفاده قرار گرفت. پرسشنامه مذکور 33 گویه دارد که پنج بعد سواد سلامت یعنی: خواندن، دسترسی، درک و فهم، ارزیابی و تصمیم‌گیری درباره اطلاعات سلامت را مورد سنجش قرار می دهد. یافته‌ها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافته ها: یافته‌ها نشان داد میانگین (انحراف معیار) سنی شرکت کنندگان (9/6) 26/03 بود. حدود 70 درصد شرکت‌کنندگان زن بودند. میانگین (انحراف معیار) امتیاز سواد سلامت کل (13/21) 67/28 بود. درصد سطح سواد سلامت ناکافی، نه چندان کافی، کافی، و عالی به ترتیب عبارت بود از: 10/5، 34/4، 45/1، و 10 درصد. سواد سلامت به صورت معناداری با جنسیت، سن و وضعیت تأهل در ارتباط بود. بحث و نتیجه گیری: از آنجایی که سطحِ سوادِ سلامتِ محدود معلمان سدی در راه ارتقای سواد سلامت دانش‌آموزان در مدرسه است، باید به منظور افزایش سواد سلامت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، زمینه‌ی طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه‌های آموزشی مرتبط با سواد سلامت فراهم گردد. M3 ER -