%0 Journal Article %A Atoosa Solimanian, %A Shamsoddin Niknami, %A Ibrahim Hajizadeh, %A Masoumeh Hashemian, %A Ardalan Soleymanian, %A Mehdi Gheitasi, %A Ali Safari Variani, %T The Effectiveness of a theory-based educational intervention for increasing exercise to prevent osteoporosis in pre-menopausal women %J Payesh (Health Monitor) Journal %V 14 %N 6 %U http://payeshjournal.ir/article-1-211-fa.html %R %D 2015 %K Osteoporosis, Health Belief Model, self-regulation, physical activity, physical fitness indices, %X انجام فعالیت‌های بدنی می‌تواند ضمن بهبود توده عضلانی و تراکم استخوان، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش دهد، اما اغلب افراد به ویژه زنان کم تحرک هستند. هدف از این مقاله تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی توسعه یافته اعتقاد بهداشتی بر ارتقای تمرینات ورزشی پیشگیری کننده از پوکی استخوان در زنان قبل از یائسگی است. در این مطالعه نیمه تجربی از نوع شاهددار، 140 نفر از زنان شاغل که در سن 30 تا قبل از یائسگی بودند مشارکت داشتند. به گروه آزمون برنامه آموزشی در قالب برنامه ورزشی 8 هفته ای، ارائه شد. پیش از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و 3 ماه پس از مداخله، سازه های الگوی توسعه یافته اعتقاد بهداشتی، میزان رفتار ورزشی و شاخص آمادگی جسمانی افراد مورد بررسی، ارزشیابی شد. تحلیل آماری با استفاده از آزمون های متناسب با بهره گیری از SPSS انجام گرفت. نتایج، نشان داد ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎﻱ ﺩﻣﻮﮔﺮﺍﻓیک، ﺳﺎﺯﻩﻫﺎﻱ الگوی توسعه یافته اعتقاد بهداشتی، ﻣﻴﺰﺍﻥ فعالیت بدنی و شاخص های آمادگی جسمانی ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ، تفاوت معنی داری وجود نداشت. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺍﺭﺯﺷﻴﺎﺑﻲ بلافاصله و سه ماه ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ، ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻣﻌﻨﻲﺩﺍﺭ ﺩﺭ میانگین سازه های الگو، ﻣﻴﺰﺍﻥ فعالیت بدنی و شاخص های آمادگی جسمانی ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺪﺳﺖ آمد. همچنین اختلاف معنادار بین میانگین متغیرهای مورد بررسی قبل از مداخله با ارزیابی دو مقطع زمانی بلافاصله و سه ماه بعد وجود داشت. یافته های تحقیق، ضمن حمایت از کاربردی بودن برنامه آموزشی مورد استفاده، نشان داد که این برنامه در ارتقای رفتار ورزشی مؤثر بوده است. %> http://payeshjournal.ir/article-1-211-fa.pdf %P 711-720 %& 711 %! %9 Descriptive %L A-10-10-191 %+ Health Education & Promotion office, Health Departments, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran %G eng %@ 1680-7626 %[ 2015