AU - Ali Ramezankhani, AU - Mohtasham Ghafari, AU - Neda Naeimavi, AU - Soheila Khodakarimi, AU - Ali Montazeri, TI - Effectiveness of Message Framing on Oral Health-related Behaviors PT - JOURNAL ARTICLE TA - payeshj JN - payeshj VO - 15 VI - 6 IP - 6 4099 - http://payeshjournal.ir/article-1-146-fa.html 4100 - http://payeshjournal.ir/article-1-146-fa.pdf SO - payeshj 6 AB  - سلامت دهان و دندان از مهمترین اجزای سلامت همگانی و نیز کیفیت زندگی افراد است. مطالعه حاضر به بررسی اثربخشی چارچوب بندی پیام بر رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1394- 1393 پرداخت. پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای بود، که در آن 230 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده های بهداشت، پرستاری و پیراپزشکی شهید بهشتی شرکت کردند. در این تحقیق دانشکده های مورد مطالعه در سه گروه به طور تصادفی به عنوان گروه های آزمون(سودمحور و زیان محور) و کنترل انتساب یافتند. پس از طراحی پیام های سودمحور و زیان محور و تایید نهایی توسط تیم تحقیق، پیش آزمون و بلافاصله بعد از ارائه پیام های سودمحور و زیان محور به گروه های مورد پژوهش، پس آزمون 1 و دو هفته بعد پس آزمون 2 انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده و با استفاده از تحلیل آزمون های آماری C‏hi-Square، ANOVA، R.M.ANOVAو نرم افزار SPSS22 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت در مطالعه مورد نظر نتایج تحلیل کواریانس با اندازه گیری های مکرر نشان داد که میزان نگرش، قصد و رفتار استفاده از مسواک و نخ دندان در افرادی که پیام های سودمحور به آنها ارائه شده نسبت به دریافت کنندگان پیام های زیان محور بالاتر بود، هر چند این افزایش از لحاظ آماری معنی دار نبود. نتایج مطالعه نشان داد اگرچه تفاوت معنی دار در ارائه پیام های زیان محور و سودمحور وجود نداشت، اما به نظر می رسد جهت ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان، پیام های سودمحور موثرتر باشد. CP - IRAN IN - Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran LG - eng PB - payeshj PG - 707 PT - Descriptive YR - 2016