ارزشیابی اجرای برنامه اعتباربخشی در بیمارستان‌های ایران - پایش
دوره 18، شماره 1 - ( بهمن ـ اسفند 1397 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 35-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (5052 مشاهده)
مقدمه: اعتباربخشی بیمارستانی راهبرد مناسبی برای ارتقای کیفیت، ایمنی، اثربخشی و کارایی خدمات بیمارستانی است. این پژوهش با هدف ارزشیابی اجرای برنامه اعتباربخشی در بیمارستان‌های کشور انجام شد.  
مواد و روش کار: این پژوهش مقطعی با استفاده از یک پرسشنامه روا و پایا در سال 1394 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه بیمارستان‌های کشور (914 بیمارستان) بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای ساده تصادفی از مدیران 547 بیمارستان کشور نظرسنجی به عمل آمد. ملاحظات اخلاقی در این پژوهش رعایت شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 و روش‌های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
یافته ها: میزان رضایت مدیران از اجرای برنامه اعتباربخشی در بیمارستان‌ها 70/0±44/2 از 5 امتیاز (کم) بود. حدود 10 درصد از مدیران از اجرای برنامه اعتباربخشی در بیمارستان‌های خود راضی بودند. مدیران از همکاری کارکنان بخش‌های مختلف بیمارستان در اجرای استانداردهای اعتباربخشی و همکاری و پشتیبانی دانشگاه برای سهولت اجرای استانداردهای اعتباربخشی رضایت بیشتر و از کمبود منابع انسانی، مالی و فیزیکی برای اجرای استاندارهای اعتباربخشی شکایت داشتند. منابع فیزیکی مورد نیاز برای اجرای استانداردهای اعتباربخشی، همکاری و پشتیبانی دانشگاه برای تسهیل اجرای استانداردهای اعتباربخشی و سیستم اطلاعاتی بیمارستان بیشترین تأثیر را در اجرای موفقیت‌آمیز اعتباربخشی در بیمارستان‌ها داشت. بین درجه اعتباربخشی بیمارستان و مدل‌های مدیریت کیفیت به کار گرفته‌شده در بیمارستان رابطه آماری معنادار مشاهده شد.
بحث و نتیجه گیری: مدیران بیمارستان‌ها با کمبود منابع و چالش‌های زیادی برای اجرای استانداردهای اعتباربخشی مواجه هستند. منابع لازم و زمان کافی باید برای اجرا و نهادینه‌سازی استاندارهای اعتباربخشی در نظر گرفته شود تا اعتباربخشی منجر به افزایش کیفیت خدمات بیمارستان‌ها شود. استفاده از استراتژی‌های مدیریت کیفیت در بیمارستان‌ها منجر به تقویت اثرات برنامه اعتباربخشی می‌شود.
متن کامل [PDF 753 kb]   (2173 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/11/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1397/11/27 | انتشار: 1398/1/27

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.