تعیین جایگاه مطالب تغذیه ای در مطبوعات ایران: تحلیل محتوا - پایش
یکشنبه 4 آذر 1403
OPEN ACCESS
دوره 2، شماره 1 - ( زمستان 1381 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 77-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad Pour- Ahranjani B, Abdollahi M, Pakravan M. Nutritional messages in Iranian newspapers: a content analysis. Payesh 2003; 2 (1) :69-77
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-855-fa.html
بهنوش محمدپور اهرنجانی ، مرتضی عبدالهی ، مولود پاکروان . تعیین جایگاه مطالب تغذیه ای در مطبوعات ایران: تحلیل محتوا. پایش. 1381; 2 (1) :69-77

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-855-fa.html


چکیده:   (6588 مشاهده)
آموزش تغذیه یکی از روش های موثر و مناسب برای حفظ و ارتقای سطح سلامتی جامعه و پیشگیری و کنترل بیماری های مرتبط با تغذیه است. یکی از مجاری مناسب برای اجرای چنین فعالیتی استفاده از رسانه های جمعی است. این مطالعه با هدف تحلیل محتوای مطالب منتشره پیرامون تغذیه در روزنامه های کثیرالانتشار شامل کیهان، اطلاعات، رسالت، همشهری، صبح امروز، ایران، خراسان و ابرار ورزشی منتشر شده در سال 1378 انجام شد. تعداد کل روزنامه های نمونه 192 نسخه بود و از مجموع نسخه های مورد بررسی، 122 عنوان مطالب تغذیه ای به دست آمد. از کل مطالب به ترتیب 15.6، 27 و 4.9 درصد دارای تیتر در صفحه اول، عکس و طرح یا نقشه بودند. بیشترین درصد مطالب (64.8%) به صورت خبر به چاپ رسیده بود. همچنین مطالب مربوط به موضوع بهداشت مواد غذایی (35.3%) از لحاظ فراوانی در صدر قرار داشت و مطالب مربوط به رژیم های غذایی (2.9%) کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده بود. 79.5، 1.6 و 18.9 درصد مطالب، به ترتیب آگاهی دهنده آموزش دهنده و ترکیبی بود. 43.4 درصد مطالب با منابع معتبر علمی همخوانی داشت و اعتبار علمی 16.4% مورد تردید بود. نویسنده 13.9% مطالب، کارشناس ذیربط بود و سازمان های معتبر اجرایی و علمی و خبرگزاری جمهوری اسلامی و واحد مرکزی خبر به ترتیب منبع 23 و 18.9 درصد مطالب بودند. به ترتیب 40.3 و 1.4 درصد از مطالب از قول محققان خارجی و داخلی منتشر شده بود. مخاطب اکثر مطالب عموم مردم بودند (74.6%) و 99.2% مطالب با زبان ساده نوشته شده بود. به ترتیب 29.5 و 47.5 درصد مطالب نیز، جهت گیری مثبت و منفی داشت. نتایج این مطالعه نشان داد میزان و نحوه ارایه مطالب تغذیه ای علمی و مفید به خوانندگان در روزنامه های مورد بررسی، به عنوان نماینده مناسبی از روزنامه های ایران، مطلوب نیست.
متن کامل [PDF 281 kb]   (2112 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1381/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق