بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر بهبود رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و کیفیت زندگی رابطان سلامت: کاربرد الگوی بزنف - پایش
شنبه 3 آذر 1403
OPEN ACCESS
دوره 17، شماره 1 - ( بهمن ـ اسفند 1396 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 65-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beyrambibi Bayat, Bahram Mohebb, Azar Tol, Roya Sadeghi, Mir Saeed Yekaninejad. Effectiveness of an educational intervention on improving health-promoting behaviors and quality of life among health volunteers: Application the BASNEF Model. Payesh 2018; 17 (1) :53-65
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-64-fa.html
بیرام بی بی بیات ، بهرام محبی ، آذر طل ، رویا صادقی ، میر سعید یکانی نژاد . بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر بهبود رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و کیفیت زندگی رابطان سلامت: کاربرد الگوی بزنف. پایش. 1396; 17 (1) :53-65

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-64-fa.html


1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات قلب و عروق شهید رجایی، مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (4181 مشاهده)
مقدمه: کیفیت زندگی موضوعی پیچیده و چند بعدی است که دو مقیاس سلامت جسمی و سلامت روانی را شامل می شود. کیفیت زندگی به این مفهوم است که فرد چگونه جنبه های مختلف زندگی اش را ارزیابی میکند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت بر بهبود کیفیت زندگی در رابطان سلامت بر اساس الگوی بزنف در سال 96-95 طراحی و اجرا شد.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود که بر روی 200 نفر از رابطان سلامت مراکز بهداشتی درمانی جنوب تهران که به روش نمونه گیری خوشه ای در دو گروه 100نفری مداخله و مقایسه قرار گرفتند، انجام شد . مداخله در شش جلسه آموزشی در مدت45-30 دقیقه انجام شد و شش ماه بعد از مداخله آموزشی پیگیری صورت گرفت. مداخله آموزشی در خصوص رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و کیفیت زندگی با استفاده روش های سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی و یادآمد آموزشی با استفاده از پیامک، در اختیار قرار دادن پوسترها و پمفلت های آموزشی در گروه مداخله انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه های روا و پایای رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت HPLPII و کیفیت زندگی (SF-36) و پرسشنامه محقق ساخته الگوی بزنف بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای دو ، t مستقل، tزوجی در سطح معنی داری کمتر از 0/05 با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام گرفت.
یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد دو گروه از نظر میانگین نمره، سازه های الگوی بزنف و ابعاد کیفیت زندگی رفتارهای ارتقا پس از مداخله آموزشی به جز عدم محدودیت در ایفای نقش به علت مشکلات عاطفی و سلامت روان اختلاف معنادار داشتند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه آموزشی بر اساس مدل بزنف در افزایش رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی در رابطان سلامت بود.
 
متن کامل [PDF 887 kb]   (1699 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1396/9/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1396/9/29 | انتشار: 1396/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق