Iravan Masoudi Asl, Farhad Nosrati Nejad, Ali Akhavan Behbahani, Seyed Mohammad Mousavi Khatat. Proposed model for integrating health and social welfare system in Iran (a comparative study). Payesh 2011; 10 (1) :121-115
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-547-fa.html
ایروان مسعودی اصل ، فرهاد نصرتی نژاد ، علی اخوان بهبهانی ، سید محمد موسوی خطاط . الگوی پیشنهادی برای ساختار ادغام یافته نظام سلامت و رفاه اجتماعی در ایران بر اساس مطالعات تطبیقی. پایش. 1389; 10 (1) :121-115
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-547-fa.html
چکیده: (7843 مشاهده)
در این مطالعه که به صورت توصیفی ـ تطبیقی انجام شده است، به منظور ارایه الگویی برای نظام سلامت در ایران، ساختار نظام بهداشت، درمان و رفاه و تأمین اجتماعی در کشورهای منتخب از نظر درجه تمرکز ساختاری به صورت تطبیقی مطالعه شده است. کشورهای مورد مطالعه نیز بر اساس درجه ادغام یافتگی یا استقلال ساختاری وزارتخانههای رفاه و تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب شدهاند.
یافتههای حاصل از این پژوهش شباهتها و تفاوتهایی را در وضع موجود ساختار سلامت، رفاه و تأمین اجتماعی جامعه پژوهش نشان داد. شباهتها: در غالب کشورها، اصول و مبانی مشترکی برای تحقق هدفها و وظایف وجود دارد. از نظر پیچیدگی، ساختار تشکیلاتی کلیه کشورهای مورد مطالعه، ساده و کم حجم؛ نظام برنامه ریزی، متمرکز و اجرا به صورت غیرمتمرکز و در کل ساختار مدیریت سلامت و رفاه اجتماعی از یک ساختار غیرمتمرکز تبعیت میکنند. تفاوتها: در کشورهای منتخب در ارتباط با بعد ساختاری، دو رویکرد متفاوت برای تفکیک نظامهای سلامت ورفاه اجتماعی وجود دارد: رویکرد مبتنی بر پوشش اقامت و رویکرد مبتنی بر پوشش اشتغال. در اغلب کشورهای مورد مطالعه امور رفاه و تأمین اجتماعی با بهداشت ودرمان دارای پیوستگی قابل ملاحظهای است، البته آموزش پزشکی مطلقاً در گستره وظایف این وزارت محسوب نمیشود.
ادغام وزارتخانههای رفاه و تأمین اجتماعی در وزارت بهداشت و درمان با عنوان جدید وزارت سلامت و رفاه اجتماعی، علاوه بر افزایش هماهنگی و انسجام مدیریت، برنامهریزی و تخصیص اعتبارات بخش رفاه اجتماعی کشور، موجب کاهش هزینههای اداری ـ پرسنلی و افزایش منابع مالی این بخش میگردد. علاوه بر این منجر به کاستن از همپوشانی وظایف و مسئولیتها و جلوگیری از دوباره کاری، تخصیص صحیح منابع، کاهش هزینههای درمانی، کاهش آسیبهای اجتماعی و افزایش رفاه اجتماعی میشود. همچنین واگذاری امور اجرایی رفاه اجتماعی به بخش غیردولتی از دیگر ساز و کارهای مناسب در جهت توسعه مشارکت مردمی و افزایش بهرهوری و کیفیت فعالیتهای این بخش و حرکت در راستای اصل 44 قانون اساسی است. انتزاع امور آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و درمان و انتقال وظایف بهزیستی و بیمههای اجتماعی به حوزه ستادی وزارتخانه میتواند گام مهمی در جهت ارتقای جایگاه و توجه بیشتر به این بخش باشد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1389/10/25