Mohsen Saffari, Davoud Shojaeezadeh, Mahmoud Mahmoodi, Seyed Reza Hosseini Sede. A comparison between two health education methods on diet: lecture versus videotape. Payesh 2011; 10 (1) :63-71
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-541-fa.html
محسن صفاری ، داود شجاعی زاده ، محمود محمودی ، سیدرضا حسینی سده . مقایسه تأثیر آموزش رژیم غذایی به دو شیوه سخنرانی و نمایش فیلم بر آگاهی و نگرش رابطان بهداشتی. پایش. 1389; 10 (1) :63-71
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-541-fa.html
چکیده: (6865 مشاهده)
رژیم غذایی یکی از مهمترین اجزای شیوه زندگی محسوب میشود و بهبود آن نیازمند کاربرد روشهای مناسب آموزشی در جهت ارتقای سطح آگاهی و نگرش افراد جامعه در رابطه با آن است. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه تأثیر دو روش سخنرانی و نمایش فیلم ویدیویی در ارتقای سطح دانش و نگرش تغذیهای رابطان بهداشتی است.
این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی بر روی 160 زن رابط بهداشتی تحت پوشش مرکز سلامت جنوب تهران است که به وسیله فرآیند تخصیص تصادفی به دو گروه مساوی (هر گروه شامل 80 نفر) تقسیم شدند. گروه اول ، آموزش کوتاه مدتی را در مورد رژیم غذایی مناسب با استفاده از روش سخنرانی دریافت نمود و گروه دوم در مدت زمان مشابهی به وسیله نمایش فیلم ویدیویی آموزش دیدند. آگاهی و نگرش شرکت کنندگان به وسیله پرسشنامه خود گزارشی و به صورت پیش آزمون ـ پس آزمون مورد سنجش قرار گرفته و دادههای ذیربط با استفاده از آزمونهای آماری متناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
میانگین سنی کل واحدهای پژوهش11.38 سال و همگی مؤنث بودند. میانگین نمرات آگاهی در گروه سخنرانی (قبل 2.17 ±:6.63، بعد: 1.51± 12.27) و نمایش فیلم (قبل: 2.38 ± 7.87، بعد: 1.59 ± 11.51) بود. یافتههای پژوهش حاکی از ارتقای معنیدار سطح آگاهی و نگرش شرکت کنندگان با استفاده از هر دو روش آموزشی بود (0.0001>P). با این وجود، روش سخنرانی تأثیر بیشتری را بر بهبود دانش و نگرش تغذیهای افراد نشان داد (0.0001>P). اکثر شرکت کنندگان نیز رسانههای گروهی را به عنوان منبع آموزش قبلی خود در مورد رژیم غذایی مناسب گزارش نمودند.
این مطالعه نشان داد که هر دو روش آموزشی سخنرانی و نمایش فیلم ویدیویی میتوانند روشهای مؤثری برای ارتقای سطح آگاهی و نگرش تغذیهای افراد باشند، اگرچه روش سخنرانی، اثر بخشی بیشتری دارد. یافتههای این مطالعه لزوم انجام پژوهشهای بیشتر در این زمینه را نشان میدهند.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1397/9/7 | انتشار: 1389/10/25