بررسی ارتباط بین معنویت مدیران و معنویت محل کار با رضایت بیماران و کارکنان بیمارستانی - پایش
یکشنبه 4 خرداد 1404
OPEN ACCESS
دوره 11، شماره 4 - ( مرداد ـ شهریور 1391 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 458-451 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parisa Shojaie, Tahereh Sadeghi, Tahereh Karimi, Payam Mokhtari. The relationship between manager's spirituality and spirituality at work with staff and patients satisfaction in Qazvin University of Medical Sciences (2008-2009). Payesh 2012; 11 (4) :451-458
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-439-fa.html
پریسا شجاعی ، طاهره صادقی ، طاهره کریمی ، پیام مختاری . بررسی ارتباط بین معنویت مدیران و معنویت محل کار با رضایت بیماران و کارکنان بیمارستانی. پایش. 1391; 11 (4) :451-458

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-439-fa.html


چکیده:   (6894 مشاهده)
در سازمان بيمار محور با رعايت مسائل معنوي توسط مديريت و به تبع آن تأثير آن بر پرسنل، رضايتمندي بيماران نيز افزايش مي‌يابد. با توجه به اهميت و ضرورت موضوع بر آن شديم تحقيقي با هدف بررسي ارتباط بين معنويت مديران و معنويت محل کار با رضايت پرسنل و بيماران بستري در بيمارستان‌هاي دانشگاه علوم پزشکي قزوين در سال 1388-1387 انجام دهيم. در اين مطالعه توصيفي ـ تحليلي، 30 نفر مديران رده عالي، مياني و عملياتي سيستم و 135پرسنل بيمارستان (اداري، پشتيباني و درماني) با استفاده از روش نمونه گيري سهميه اي تصادفي، و 165 بيمار بستري در بيمارستان‌هاي وابسته به دانشگاه به‌طور تصادفي ساده انتخاب و در اين پژوهش شرکت کردند. ارتباط بين معنويت مديران و رضايت بيماران و پرسنل با استفاده از 4 پرسشنامه بررسي معنويت مديران (شامل دو بعد توصيفي و بعد وابسته به معنوي)، معنويت محل کار (شامل سه بعد فردي، سازماني و واحد کاري)، رضايت بيمار و پرسنل بعد از تأييد روائي و پايائي آن سنجيده شده و در نهايت با استفاده از آمار توصيفي و نيز آزمون همبستگي پيرسون به تجزيه و تحليل داده ها اقدام گرديد. براساس نتايج بين بعد فردي معنويت محل کار در قسمت مفهوم کار با ابعاد وابسته به معنويت (0/041=P) و بين واحد کاري معنويت محل کار با ابعاد کلي معنويت هبستگي خطي معني دار وجود داشت (0/045=P). معنويت مديران و معنويت محل کار در اکثريت نمونه ها در حد متوسط بوده و بين آنها ارتباط معني داري برقرار بود (0/05=P). بين رضايت بيمار از مراقبت پرستار و ابعاد وابسته به معنويت نيز ارتباط معناداري بود 0/558=r. ارتباط بين رضايت پرسنل و ابعاد توصيفي، ابعاد وابسته به معنويت و کل معنويت نيز معنادار بود (0/05>P). توجه به معنويت در مديران و به طبع آن ايجاد يک جو معنوي در محيط کار مي تواند تأثير مؤثري بر رضايت بيماران و پرسنل داشته باشد.
متن کامل [PDF 204 kb]   (2675 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1389/3/2 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1391/2/12 | انتشار: 1391/4/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق