مقایسه دو روش آموزش ویدیویی و چهره به چهره برآگاهی و نگرش بیماران مبتلا به سکته قلبی - پایش
جمعه 10 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 11، شماره 6 - ( آذر ـ دی 1391 )                   جلد 11 شماره 6 صفحات 912-907 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbas Abbas Zadeh, Fariba Borhani, Neda Asadi. Comparison of health belief model-based methods of video and face to face training about risk factors on knowledge and attitude of patients with myocardial infarction during discharge. Payesh 2012; 11 (6) :907-912
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-412-fa.html
عباس عباس‌زاده ، فریبا برهانی ، ندا اسدی . مقایسه دو روش آموزش ویدیویی و چهره به چهره برآگاهی و نگرش بیماران مبتلا به سکته قلبی. پایش. 1391; 11 (6) :907-912

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-412-fa.html


چکیده:   (5805 مشاهده)
اختلال خونرساني عروق كرونر قلب، از شايع‌ترين بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي و مهمترين علت مرگ و مير در دنيا بوده و لذا پيشگيري از عوامل خطرساز در بروز حمله مجدد ضروري است. کمبود نيروي انساني و امکان‌پذير نبودن آموزش چهره به چهره در هنگام ترخيص و پيگيري مي‌طلبد که راههاي مفيد، مؤثر و دست يافتني مورد آزمون قرار گيرند. هدف اين مطالعه مقايسه دو روش آموزش ويديويي و چهره به چهره بر اساس الگوي باور سلامت بر آگاهي و نگرش بيماران سكته قلبي ترخيص شده در مورد عوامل خطرساز بيماري بود. اين پژوهش يک مطالعه از نوع نيمه تجربي بوده، و80 بيمار در آن در هريك از دو گروه مورد مقايسه تحت آموزش قرارگرفتند. برنامه آموزشي مبني بر الگوي يادشده و در قالب فيلم تهيه و به صورت لوح فشرده ويديويي درآمد. اين برنامه براي هر فرد طي دو جلسه (پس از گذر از مراحل حاد و در زمان ترخيص) برگزار گرديد. تجزيه و تحليل داده ها نشان داد که ميانگين آگاهي و نگرش بيماران دو گروه، قبل از مداخله تفاوت معنادار نداشتند، ولي پس از مداخله آموزشي ميانگين و انحراف معيار آگاهي و نگرش در گروه آموزش ويديويي با ميزان‌هاي، 0/98± 32 و 3/12±62 /112 و در گروه با آموزش چهره به چهره به ترتيب1/4±31/02 و5/96 ±105تفاوت معنادار را به (غير از آگاهي از رژيم غذايي) نشان دادند (0/05>P). نتايج اين مطالعه نشان داد که آموزش ويديويي بر اساس الگوي باور سلامت در مقايسه با آموزش چهره به چهره موجب افزايش بيشتر آگاهي، منافع درک شده، تهديد درک شده و حساسيت درک شده، همچنين کاهش موانع درک شده در بيماران سكته قلبي شده است. بر اساس نتايج اين پژوهش پيشنهاد مي شود برنامه هاي آموزشي مناسب براي پيشگيري از مشکلات عود مجدد بيماري در بيماران سكته قلبي با اين روش اجرا شود.
متن کامل [PDF 126 kb]   (2533 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1390/2/18 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1391/6/28 | انتشار: 1391/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق