تأثیر مداخله آموزشی بر به‌کارگیری مفاهیم مدیریت کیفیت جامع - پایش
یکشنبه 4 آذر 1403
OPEN ACCESS
دوره 13، شماره 1 - ( بهمن ـ اسفند 1392 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 40-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatemeh Zareie, Mohammad Hosien Taghdisi, Rafat Mohebifar, Hadi Tehrani, Davood Shojaeezade, Amir Motamedi. Total quality management (TQM): is an educational intervention effective to apply the model in routine practice?. Payesh 2014; 13 (1) :33-40
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-322-fa.html
فاطمه زارعی ، ‌محمد حسین تقدیسی ، رفعت محبی‌فر ، هادی طهرانی ، داوود شجاعی‌زاده ، امیر معتمدی . تأثیر مداخله آموزشی بر به‌کارگیری مفاهیم مدیریت کیفیت جامع. پایش. 1392; 13 (1) :33-40

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-322-fa.html


چکیده:   (5115 مشاهده)
یکی از مهم‌ترین راهبردها در مدیریت کیفیت جامع، تمرکز بر ارتقای عملکرد فرآیندها و توانمندسازی کارکنان است؛ این در حالی است که در منشور اتاوا یکی از کاربردی‌ترین راهبردهای توانمندسازی افراد، ارتقای سطح آگاهی آنان بیان شده است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر به کارگیری مفاهیم مدیریت کیفیت جامع در بخش قلب بیمارستان بوعلی قزوین انجام شد. این مطالعه نیمه‌تجربی بر روی پرسنل پرستاری بیمارستان یاد شده که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. پس از تعیین اعتبار و اعتماد پرسشنامه‌ها، داده‌ها جمع‌آوری شد. سپس مداخله آموزشی به صورت برگزاری کارگاه آموزشی تحت عنوان آشنایی با مفاهیم،کاربرد و ضرورت اجرای مدیریت کیفیت به همراه ارایه بسته آموزشی در قالب کتابچه آموزشی و لوح فشرده اجرا شد. سه ماه بعد از مداخله چک لیستی که به‌منظور به‌کارگیری ابعاد مدیریت کیفیت جامع بر اساس پرسشنامه تهیه شده بود، توسط محقق تکمیل گردید. در نهایت داده‌های هر بخش از مطالعه با به‌کارگیری آزمون‌های متناسب آماری تحلیل گردید. میانگین به کارگیری مفاهیم مدیریت کیفیت جامع نشان داد که در زمینه توجه به مشتری (بیمار) قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی‌دار وجود دارد. همچنین میانگین امتیاز مشارکت پرسنل (پرستاران) در اجرا قبل و بعد از مداخله، و میانگین امتیاز ارتباطات پرستار و بیمار قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی‌دار داشت؛ ولی در کل مجموع امتیازهای به‌دست آمده در به‌کارگیری مفاهیم مدیریت کیفیت جامع قبل و بعد از مداخله، تفاوت معنی‌دار وجود نداشت. با توجه به نتایج به دست آمده ضرورت و اهمیت به کارگیری مدیریت کیفیت جامع در ارتقای سلامت بیمارستان و متعاقباً بهبود سلامت بیمار غیرقابل انکار است.
متن کامل [PDF 2280 kb]   (2234 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1392/9/9 | انتشار: 1392/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق