چکیده: (5131 مشاهده)
توافق عمومی بر این است که رضایت پزشکان در حال کاهش است. از جمله علل نارضایتی، میتوان به قوانین اشاره کرد، مخصوصاً قوانینی که خود مختاری پزشکان را محدود میکنند. در این مقاله، قوانین مربوط به برنامه بیمه روستایی و پزشکی خانواده که با نارضایتی شغلی در ارتباط است، تشریح گردید.
پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی بود که به صورت طرح تحقیقی تداومی از نوع کیفی ـ کمی انجام شد. در این مطالعه، از روش مصاحبه فردی عمیق نیمه ـ ساختارمند و پرسشنامه استفاده شده است. در این مقاله، نتایج مربوط به سؤالهای مرتبط با قوانین پزشک خانواده و بیمه روستایی و نقش آنها در رضایت شغلی، شامل 32 سؤال با طیف لیکرت چهار تایی ارایه شد.
نتایج نشان داد فرآیند ارجاع، که اساس طرح پزشک خانواده است، به درستی اجرا نشده و تقاضای بیماران برای ارجاع به متخصص بالا است. مبلغ پایین حق ویزیت، محدود بودن تعداد آزمایش و دارو، ناهماهنگی قوانین وزارت بهداشت و قوانین بیمه، ناهماهنگی درون بخشی، مشکلات اجرایی متعدد در تکمیل و استفاده از پرونده سلامت از دیگر دلایل نارضایتی است.
به نظر میرسد در زمان تدوین قوانین طرح پزشک خانواده، فرهنگ عمومی مردم و شرایط واقعی موجود در مناطق روستایی به خوبی در نظر گرفته نشده است؛ بنابراین لازم است مسئولان محترم، پیش از گسترش طرح به جمعیتهای شهری، در جهت رفع مشکلات جاری تلاش نمایند.
نوع مطالعه:
توصیفی |
پذیرش: 1392/2/15 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1393/6/19 | انتشار: 1393/6/24