بررسی تأثیر دانش نگرش و آمیخته های بازاریابی اجتماعی بر رفتار مصرفی داروهای گیاهی توسط بیماران در شهر اهواز - پایش
سه شنبه 24 تیر 1404
OPEN ACCESS
دوره 24، شماره 3 - ( خرداد ـ تیر 1404 )                   جلد 24 شماره 3 صفحات 378-367 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.AJUMS.REC.1399.870


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amraei M, Jahanbani Veshareh E, Ahmadi Angali K, Torabipour A. The effect of knowledge, attitude, and social marketing mix on physicians’ prescribing behavior of herbal medicines. Payesh 2025; 24 (3) :367-378
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2541-fa.html
امرائی مهدی، جهانبانی وشاره عفت، احمدی انگالی کامبیز، ترابی پور امین. بررسی تأثیر دانش، نگرش و آمیخته های بازاریابی اجتماعی بر رفتار مصرفی داروهای گیاهی توسط بیماران در شهر اهواز. پایش. 1404; 24 (3) :367-378

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2541-fa.html


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
3- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (92 مشاهده)
 مقدمه: تحلیل رفتار مصرف کنندگان داروهای گیاهی برای مدیریت صحیح صنعت داروهای گیاهی ضروری است. لذا، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آگاهی، نگرش و راهبردهای آمیخته بازاریابی اجتماعی بر رفتار بیماران در مصرف داروهای گیاهی انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی از اول شهریور ۱۴۰۰ تا ۳۱ اسفند ۱۴۰۰ در شهر اهواز انجام شده و جامعه آماری آن شامل کلیه بیماران بود. بر اساس فرمول کوکران ۲۴۴ بیمار به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها نیز از آمار توصیفی و تحلیلی شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه، ضریب رگرسیون خطی و T-test با کمک نرم افزار SPSS۲۶ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد، بین متغیرهای راهبرد‌ آمیخته بازاریابی اجتماعی، دانش و نگرش بیماران با رفتار مصرفی آن‌ها یک رابطه­ی معنادار وجود دارد. نگرش بیماران دارای قویترین ارتباط مثبت بود. همچنین بر اساس تحلیل رگرسیون خطی، نگرش، دانش و مکان به عنوان سه عامل اصلی پیش بینی کننده تأثیر مثبتی بر رفتار مصرفی بیماران دارند. همچنین بین رفتار مصرفی بیماران با پوشش بیمه­ای آنها یک رابطه­ی معنادار وجود داشت.
نتیجه‌گیری: هرگونه تغییر در سطح و استفاده صحیح از داروهای گیاهی مستلزم تغییر در دانش و نگرش بیماران و تدوین راهبرد‌های آمیخته بازاریابی اجتماعی کارآمد و اثربخش به ویژه در راهبرد مکان است.
 
متن کامل [PDF 1389 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
دریافت: 1403/3/15 | پذیرش: 1404/2/21 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/4/22 | انتشار: 1404/4/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق