Ethics code: IR.AJUMS.REC.1399.870
Amraei M, Jahanbani Veshareh E, Ahmadi Angali K, Torabipour A. The effect of knowledge, attitude, and social marketing mix on physicians’ prescribing behavior of herbal medicines. Payesh 2025; 24 (3) :367-378
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-2541-fa.html
امرائی مهدی، جهانبانی وشاره عفت، احمدی انگالی کامبیز، ترابی پور امین. بررسی تأثیر دانش، نگرش و آمیخته های بازاریابی اجتماعی بر رفتار مصرفی داروهای گیاهی توسط بیماران در شهر اهواز. پایش. 1404; 24 (3) :367-378
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-2541-fa.html
1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
2- گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
3- گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (92 مشاهده)
مقدمه: تحلیل رفتار مصرف کنندگان داروهای گیاهی برای مدیریت صحیح صنعت داروهای گیاهی ضروری است. لذا، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آگاهی، نگرش و راهبردهای آمیخته بازاریابی اجتماعی بر رفتار بیماران در مصرف داروهای گیاهی انجام شد.
مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی از اول شهریور ۱۴۰۰ تا ۳۱ اسفند ۱۴۰۰ در شهر اهواز انجام شده و جامعه آماری آن شامل کلیه بیماران بود. بر اساس فرمول کوکران ۲۴۴ بیمار به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی و تحلیلی شامل ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه، ضریب رگرسیون خطی و T-test با کمک نرم افزار SPSS۲۶ استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، بین متغیرهای راهبرد آمیخته بازاریابی اجتماعی، دانش و نگرش بیماران با رفتار مصرفی آنها یک رابطهی معنادار وجود دارد. نگرش بیماران دارای قویترین ارتباط مثبت بود. همچنین بر اساس تحلیل رگرسیون خطی، نگرش، دانش و مکان به عنوان سه عامل اصلی پیش بینی کننده تأثیر مثبتی بر رفتار مصرفی بیماران دارند. همچنین بین رفتار مصرفی بیماران با پوشش بیمهای آنها یک رابطهی معنادار وجود داشت.
نتیجهگیری: هرگونه تغییر در سطح و استفاده صحیح از داروهای گیاهی مستلزم تغییر در دانش و نگرش بیماران و تدوین راهبردهای آمیخته بازاریابی اجتماعی کارآمد و اثربخش به ویژه در راهبرد مکان است.
نوع مطالعه:
توصیفی |
موضوع مقاله:
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دریافت: 1403/3/15 | پذیرش: 1404/2/21 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/4/22 | انتشار: 1404/4/23