Ethics code: IR.SHAHED.REC.1399.085
				
				
				
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    هروی کریموی مجیده،  جوانمردنژاد سمیه،  رژه ناهید،  تابه وحید،  رضایی فرشته. بررسی رضایتمندی بیماران بستری از خدمات ارائه شده در مرکز درمانی کرونا استان ایلام.  پایش. 1401; 21 (4) :355-366
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1910-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- مرکز تحقیقات مراقبت های سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران 
 2- بیمارستان شهید مصطفی خمینی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایلام، ایلام، ایران 
                    
                    
                    چکیده:       (3238 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه: میزان رضایتمندی بیماران با بیماری های مختلف متفاوت است. با توجه به این که کووید-۱۹ بیماری جدیدی است که در طی چند سال گذشته در جهان و ایران شیوع پیدا کرده است، این تحقیق با هدف تعیین رضایت بیماران بستری در مرکز درمانی کرونا استان ایلام انجام شد.
مواد و روش کار: این تحقیق یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که به صورت تمام شماری بر روی ۲۰۰ بیمار بستری مبتلا به کووید-۱۹ در مراکز کرونا استان ایلام از اول دی ماه سال ۱۳۹۹تا اول فروردین ۱۴۰۰ انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و علائم بیماری و نسخه فارسی پرسشنامه رضایت بیماران (PSI) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار ۲۲- SPSS و با آزمون های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد میانگین نمره رضایت بیماران ۰/۳۴±۳/۴۷ بود. در بررسی متغیرهای تحقیق بر حسب تحصیلات، مدت بستری، سابقه بستری بیمار و علایم بیماری کووید ۱۹ نظیر درد قفسه سینه و اختلال در راه رفتن ارتباط معنی داری با متغیر رضایتمندی بیمار مشاهده شد. بیشترین میزان رضایت بیمار در بعد آموزش به بیمار و کمترین میزان رضایت بیمار در بعد اعتماد بود. 
نتیجهگیری: رضایت بیمار از خدمات ارائه شده در بیمارستان، شاخص بسیار مهمی جهت ارزیابی کیفیت خدمات مراقبتی و درمانی محسوب می شود. به نظر می رسد سیستم خدمات بهداشتی و درمانی می تواند با ارتقاء کیفیت مراقبت های بیمارستانی بیماران مبتلا به کووید ۱۹، رضایت بیماران را فراهم کند.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
توصیفی |
                    موضوع مقاله: 
                    
پزشکی اجتماعی  دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1401/6/1 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/6/5 | انتشار: 1401/6/14