بررسی میزان بیمار محوری در مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه رویان از دیدگاه مراجعان - پایش
سه شنبه 21 اسفند 1403
OPEN ACCESS
دوره 15، شماره 3 - ( خرداد ـ تیر 1395 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 332-325 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmad Vosough Taghi Dizaj, Zahra Ezabadi, Afsaneh Takbiri, Akram Baniasadi. Infertility care in Royan Institute: a patient centeredness analysis. Payesh 2016; 15 (3) :325-332
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-180-fa.html
احمد وثوق تقی دیزج ، زهرا عزآبادی ، افسانه تکبیری ، اکرم بنی اسدی . بررسی میزان بیمار محوری در مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه رویان از دیدگاه مراجعان. پایش. 1395; 15 (3) :325-332

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-180-fa.html


چکیده:   (3749 مشاهده)
از آنجا که بیمار محوری تمرکز مراقبت های درمانی را از بیماری به سمت بیمار سوق می دهد، این موضوع در ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده اهمیت روزافزونی یافته است. این پژوهش با هدف بررسی میزان محوریت بیمار در درمان ناباروری انجام شده است. این پژوهش مطالعه ای توصیفی-تحلیلی در مورد 268 نفر از مراجعان مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه رویان است که بصورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محوریت بیمار در درمان ناباروری (PCQ-Infertility) بود که شامل 45 گویه و 8 بعد دسترسی، اطلاعات و توضیحات، مهارت های ارتباطی، مشارکت در درمان، احترام به ارزشها، استمرار دوره درمان، صلاحیت کارکنان و سازمان مراقبت بود. روایی پرسشنامه با نظر خبرگان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS-17 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون یو من ویتنی و در سطح معناداری کوچکتر از 0/05انجام شد. نتایج بدست آمده نشان داد که در بازه امتیازی بین 0 تا 3، میانگین محوریت بیماران در درمان ناباروری1/26 است. بالاترین میزان بیمار محوری مربوط به بعد مهارت های ارتباطی کارکنان ( 1/49 ) و پایین ترین آن مربوط به بعد استمرار دوره درمان (1/02 ) بود. همچنین 0/05 بین میانگین امتیاز بیمارمحوری در زنان و مردان و بین امتیاز بیمار محوری در بارداران و غیربارداران اختلاف معنادار وجود نداشت. فرآیندهای ارائه خدمات باید به نحوی طراحی گردد که علاوه بر مشارکت بیمار، در تمام طول درمان حمایت عاطفی لازم از بیماران انجام پذیرد.
متن کامل [PDF 2266 kb]   (1502 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1394/4/14 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1395/2/7 | انتشار: 1395/2/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق